"Nolia en formidabel publiksuccé"

Preliminära besökssiffror för de tre första dagarna av Stora Nolia bekräftar att över 40 000 besökt mässan så här långt.

Noliamässan har hittills varit en publiksuccé.

Noliamässan har hittills varit en publiksuccé.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2018-08-07 09:25

– Det är en fantastisk öppning på Stora Nolia där flerdagarsbanden är en stor del av förklaringen. Ungefär 30 procent av besökarna har köpt Stora Noliabandet, säger Peter Kattilasaari, projektledare för Stora Nolia.

Slutlig statistik för varje dag kommer under tisdagen.

Besökssiffrorna är inte helt klara, men redan nu visar statistiken att de tre första dagarna varit en formidabel publiksuccé.

– De förändringar vi gjort på mässan och mässområdet spelar förstås in för det ökade intresset, men framför allt är det Stora Noliabandet som ger entré till mässans alla dagar som är förklaringen till de många besökarna. Flerdagarsbandet har öppnat ögonen för besökarna att gå flera dagar på mässan och det märks i statistiken, säger Peter Kattilasaari.

Han säger sig inte vara förvånad över att Piteå och hela Norrbotten öppnat stora famnen för mässan.

– Det är speciellt att ha mässan i Piteå. Den värme som besökarna visar är fantastisk. Värmen märktes redan under förra veckans inflyttning och fortsatte under öppningen. Starten visar att intresset för mässan är stort. Vi är jätteglada över de många besökarna, men framför allt att det är så många som valt att köpa bandet för att gå flera dagar. Vi vet att det är omöjligt att hinna med att se allt på en dag, menar Peter Kattilasaari.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!