Njutning på räls genom Europa
Stockholm Du-dunk, du- dunk, du-dunk. Arga franska konduktörer eller vårkänslor i Paris. En tågresa är ett billigt, äventyrligt och avkopplande sommar-Spa rakt in i metropolernas hjärtan.
Luganosjön i södra Schweiz där rälsen slingrar sig längs med vattnet.
Foto:
Mormors far var lokförare i Italien och jag ärvde nog hans tåggener. Jag älskar tåg. Nu är det dags att också Europas politiker börjar göra det.
Köp ett billigt interrailkort, häng med och låt Europa återigen bli nedlusat av rälsälskare på väg mot kontinentens alla gamla stadskärnor. Här är tre favoriter på spåret:
Öl och Spa i Prag
Berlin Night Express tar nio timmar från Malmö till Berlin. Somnar in med en god roman i en mysig liggvagn när färjan guppar över Östersjön. Framåt tjeckiska gränsen blir naturen grönkullig med betande kor. Nuförtiden slipper man sega gränskontroller, det känns som Europa äntligen slängt sina mentala murar och barska konstaplar. Boken är läst, kroppen utvilad och vagnen gnisslar in på Prags centralstation efter lunch. Den rytmiskt dunkande tågfärden har känts som en billig Spa-behandling.
Prag är som en levande 20-talskuliss till otaliga filminspelningar, med kullerstensgränder, Pragborgen och Karlsbron. Avnjuter Pilsner Urquell på barerna U Jelinku eller U Rudolfina. Stamgästerna har haft samma bord sedan 70-talet, atmosfären sitter i väggarna och de mörka träbänkarna. Det är den mest råfärskt läskande öl jag druckit på denna jord - för 10 kronor dessutom! Gigantisk Schweinhaxen går på något mer, men den eggande fiolmusiken är gratis. Bara ett besök på dessa ställen är värt tågpengen.
Utvilad i Paris
En annan skön tur är nattåget till Hamburg, centralstationen med störst tågatmosfär i Europa. Vaknar till ekande tågutrop som "reisende nach Paris bitte aufsteigen" på Hauptbahnhof, ljud som gett mig äventyrsrysningar sedan barnsben, liksom den färskrykande spröda ostpajen i frukostbaren eller duvorna som flyger runt och skiter på lamporna under detta enorma välvda tak.
Man är fortfarande nyvaken när snabbtåget mot Paris, via Köln alternativt Bryssel, svischar förbi slättlandet i 250 knyck. Att glida in på Gare du Nord med sin järn- och dieseldoft känns som ett värdigt sätt att ankomma Paris på för en turist med nostalgi för tiderna då resan i sig var ett kittlande äventyr.
En kvarts busstur senare är man vid Seines promenadstråk - i stället för att vänta en timme på väskan på kaotiska flygplatsen Charles de Gaulle, stel efter en dag i trång flygstol. Tågresan är ju semester i sig, väl värd ett par dygn.
Naturprakt mot Gardasjön
Tåget gör något med ens själ. Avslappnat vandrar man de bohemiska kvarteren upp till mysiga Rue Mouffetard, med sin gatumarknad, och har via rälsen fått in den sköna semesterlunk som annars brukar ta två, tre dagar "innan själen hunnit ifatt kroppen" - som en klok indian i New York formulerade det för mig efter sin flygresa från Los Angeles.
Nu finns tågcharter till bland annat Gardasjön i Italien med liggplats och hotell förbokat. Tyskland är inte speciellt naturskönt, men den som väntar på något gott får belöningen i Österrikes "Snövitdalgångar" och kring Trentodalens vinodlingar. Innan vi saktar in i Romeo och Julias Verona reser sig Dolomiterna majestätiskt i väster.
Andäktigt blickar jag ut över Gardasjön i kvällningen, vars båtar och lanternor reflekteras i det lila vattnet. Så mjukt, så runda är svängarna vid vattenbrynet att det känns som att glida fram i barndomens Märklinlandskap. Samma själsliga lätthet i kroppen har jag aldrig lyckats finna vid en ankomst till Bella Italia via ett packat charterflyg!
FAKTA Tågresor
Till Paris tar det cirka 17 timmar från Köpenhamn. Plats i 6-bäddars liggkupé Malmö-Berlin kostar 150 kronor. Sovplats 2-sängar: 300 kronor.
Info - priser och tågtider
www.sj.se.
www.bahn.de
InterRail-kort lönar sig oftast för resor till kontinenten. De säljs i tre kategorier: 26 år och uppåt, 12-25 år och 4-11 år.
Priser:
5 resdagar av 10 dagar, i respektive kategori: 2740 kronor, 1750 och 1370 kronor.
10 resdagar av 22 dagar: 3 950, 2 630 och 1 975 kronor.
22 resdagar med obegränsat resande: 5 160, 3400 och 2580 kronor.
1 månad: 6 590, 4 390 och 3 295 kronor.
Köp kortet på: 0771-75 75 75, i SJ Resebutik eller på resebyrå.
Eurpeisk tidtabell
Thomas Cook ger ut "European rail timetable" för 298 kronor och tågkarta "Railmap Europe" för 146 kronor.
Mer info: www.kartcentrum.se/shop/?artnr=euro09
Tågcharter
Fritidsresor har resor till Gardasjön, där rutten Malmö-Verona tar cirka 21 timmar. Pris: från
5 198 kronor/vecka. Fritidsresor arrangerar även weekendresor till Prag och Berlin.
Ving åker bland annat till Venedig från 6 950 kronor/vecka. I priserna ingår liggvagn, tågvärd och reseledare på destinationen.
TEMA har tågresor till till exempel Alsace och Champagne, från 14 998 kronor med måltider och guide under resan.
Info - priser och tågtider
www.sj.se.
www.bahn.de
InterRail-kort lönar sig oftast för resor till kontinenten. De säljs i tre kategorier: 26 år och uppåt, 12-25 år och 4-11 år.
Priser:
5 resdagar av 10 dagar, i respektive kategori: 2740 kronor, 1750 och 1370 kronor.
10 resdagar av 22 dagar: 3 950, 2 630 och 1 975 kronor.
22 resdagar med obegränsat resande: 5 160, 3400 och 2580 kronor.
1 månad: 6 590, 4 390 och 3 295 kronor.
Köp kortet på: 0771-75 75 75, i SJ Resebutik eller på resebyrå.
Eurpeisk tidtabell
Thomas Cook ger ut "European rail timetable" för 298 kronor och tågkarta "Railmap Europe" för 146 kronor.
Mer info: www.kartcentrum.se/shop/?artnr=euro09
Tågcharter
Fritidsresor har resor till Gardasjön, där rutten Malmö-Verona tar cirka 21 timmar. Pris: från
5 198 kronor/vecka. Fritidsresor arrangerar även weekendresor till Prag och Berlin.
Ving åker bland annat till Venedig från 6 950 kronor/vecka. I priserna ingår liggvagn, tågvärd och reseledare på destinationen.
TEMA har tågresor till till exempel Alsace och Champagne, från 14 998 kronor med måltider och guide under resan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!