Nicklas kommer med inredningshjälpen

INREDNING. Genomtänkta och estetiska inredningar tycks ha blivit ett "måste" i svenska hem. I tidningar, tv och på internet levereras otaliga exempel på smarta, vackra lösningar. Men det är långt ifrån självklart för alla att veta hur man ska nå det resultat man vill ha.

Piteå2007-01-31 00:00
Inredningsboomen har några år på nacken men verkar hålla i sig. Antalet tidskrifter och tv-program med inredning eller ombyggnationer som tema växer. Påverkas man av tendenser kan man få för sig att alla har genomtänkta bostäder där det mesta matchar, att det är mer regel än undantag i moderna hem att allt från diskhanddukar till golvlister är minutiöst utvalda och att det kök som inte genomgått en förvandling på senare år åtminstone är på väg att göra det inom en snar framtid.

Bollplank

För många är inredning en hobby och en livsstil som är rolig och berikande, men den stora massan är inte inredningsexperter eller esteter ut i fingerspetsarna. Inte desto mindre kan viljan att ha ett välinrett och vackert hem vara stor.

- Många vill ha någon att diskutera med innan de bestämmer sig för ett möbelköp, säger Nicklas Hägglund, heminredare vid möbelbutiken Mio i Öjebyn. Hans specialite är att fungera som bollplank och rådgivare för tvehågsna kunder, ett koncept som butikskedjan lanserat under det senaste halvåret.

- De allra flesta som besöker möbelbutiken är glada över vägledning, säger Nicklas.

Förutom den "vanliga" hjälpen kunden kan få från expediterna kan Nicklas bistå med specifika råd och hjälp i stort och smått. I vissa fall uppmanas kunden att komma in med en skiss på det rum som ska inredas, i andra fall gör Nicklas hembesök. Han tittar sig omkring, lyssnar på vilka behov som finns och återkommer med konkreta förslag. För den som sedan handlar är tjänsten gratis, i annat fall tas ett timarvode på 500 kronor.

Fria händer

- Häruppe är vi inte så vana att betala för den typen av tjänster, men man börjar inse värdet i större utsträckning, säger Nicklas.

I ett fall ville kunden ha hjälp med sitt vardagsrum. Hon hade sett ut en soffgrupp. Nicklas gjorde ett förslag till möblering och åkte sedan ut med gardiner, prydnadssaker, kuddar och lampor.

- I det fallet löd uppdraget: ’Gör nåt’, och vi fick fria händer, men det är inte det vanligaste, säger Nicklas. Många har redan sett ut en möbel de vill köpa, är kanske lite osäkra och vill ha en uppfattning om de tänkt rätt. Ofta kan jag bidra med en lösning till möblering som de inte tänkt på. Till exempel att inte placera möblerna längs väggarna utan flytta ut dem i rummet.

Lyhördhet

Nicklas som fått sin utbildning via Mio och ett samarbete med tidningen Sköna Hems inredningsskola, är noga med att vara lyhörd inför kundens behov. Även om många är osäkra på hur de vill ha det, vet de allra flesta vad de inte vill ha.

- Jag kommer inte med förslag för att det skulle vara en rolig eller udda lösning. Jag försöker ringa in vad kunden är ute efter. Funktionen i rummet är väldigt viktig.

Viktigast är ändå att man omger sig med saker man gillar.

- Det är de personliga lösningarna som gör ett hem trivsamt.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om