När anbuden öppnades i veckan hade tre företag lämnat bud på fortsättningen av det projekt som nu börjar närma sig 40 miljoner kronor i kostnad. Av det står EU-medel för cirka 12 miljoner kronor. NCC, som hittills byggt kanalen, togs också hem den del som bland annat handlar om att muddra för den planerade småbåtshamnen på norra sidan av kanalen. Anbudssumman stannade vid 15,5 miljoner kronor.
Per Andersson, projektledare för Bondökanalen uppger att nästa vecka hålls ett startmöte för de arbeten som inleds redan nu.
– Vi kommer att muddra för småbåtshamnen och det ska byggas en vågbrytare ut emot havet. Dessutom färdigställs en sjösättningsramp, en spolplatte, en hamnplan och en kaj där truckar kan lyfta i och upp båtar, säger Per Andersson.
Vattnet pumpas
De proppar som hindrar havet från att gå in i kanalen kommer att grävas bort före sista april, men det betyder inte att vattnet släpps på i sin helhet då.
– Nej då skulle allt vi byggt spolas bort. Vi kommer att leda in vattnet succesivt med stora pumpar, säger Per Andersson.
Han säger att det arbetet ingår i den miljökoncession som upprättats för den kanal som innebär att båtlivet sparar en landmil eftersom båtarna inte behöver runda Bondön.
Per Andersson uppger också att det inte blir någon ytterligare upphandling för den kanal som kommer att kunna trafikeras när båtsäsongen går igång.
– Däremot kommer vi att gå ut med upphandling kring det som behövs kring småbåtshamnen, som bryggor och bommar, säger Bondökanalens projektledare.