I fem år har Sten Andersson drivit bilverkstad i egen lokal, vägg i vägg med Preem-macken i Bergsviken.
Andersson är ensamföretagare med stor kundkrets som lämnar/hämtar sina fordon på uppställningsytor mellan verkstadslokalen och den vältrafikerade Flakabergsvägen ut mot Hortlax.
Det var där bilarna stod parkerade i mörkret när tjuvarna slog till.
Krossade sidorutor
– Gärningsmännen har konsekvent krossat sidorutorna och såvitt jag kan bedöma verkar de mest ha varit på jakt efter stereoapparater.
I tre av fordonen vittnar löst hängande sladdhärvor om vad som hänt.
– Det är knappast några dyrare apparater som försvunnit. Jag gissar att värdet ligger på omkring 200–300 kronor per stereo.
– Däremot ligger kostnaden för att laga en sidoruta på runt 3 000 kronor totalt. Försäkringen kan visserligen aktiveras men oftast med stor självrisk som följd.
Oro och olust
Tilltaget kommer att få konsekvenser för verksamhet vid Stens Bilservice, tror ägaren.
– Det skapar givetvis stor oro och olust, och massor av både onödigt och kostsamt merarbete.
– I väntan på den kameraövervakning som jag tänker skaffa får kunderna tills vidare lämna och hämta sina bilar samma dag de har tid på verkstaden. Det här ställer till det för dem, och för mig också.
Tredje tillgreppet
Den nattliga åverkan mot bilparken är det tredje snarlika vandaldådet på fem år. Samtliga gärningar har inträffat under höstarna och efter mörkrets inbrott.
– Under torsdagsdygnet denna vecka hade jag en rätt normal arbetsdag med jobb från tidig morgon till sen eftermiddag då jag for hem för att äta middag, för att återvända och arbeta även under kvällen.
Klockan var runt 21.15 torsdag kväll när Sten Andersson slutligen släckte arbetslampan och låste bilverkstan för att bege sig hemåt.
Polisanmälan
– När jag upptäckte förödelsen fredag morgon ringde jag direkt till polisen på 114 14. Det är svårt att nå fram till polisen i Piteå och jag blev kopplad till en larmcentral någonstan för att anmäla brottet.
– Men mottagaren lät hälsa att polisen inte skulle skicka ut någon patrull för att säkra spår eller ens undersöka tillgreppen, säger Sten Andersson med en lätt huvudskakning.
Spåren av tusentals små sylvassa glasbitar får han själv försöka dammsuga upp från belamrade bilsäten och golv.
Därefter startar ett tidskrävande merjobb för att täta hålen efter angreppen, parallellt med alla åtaganden runt glappande spindelleder, kamremsbyten och strejkande startmotorer.