Nattligt äventyr för elever på Strömlida

Att stänga av jordens atmosfär så att den Mordanska rymdfarkosten inte skulle kunna ta sig igenom och landa i Strömlidaskogen var eleverna från Strömnässkolans uppdrag i torsdags.

Amanda Erisson, Eric Rågefjärd och Filip Hansson studerar kartan som ska leda dem fram till aktivatorn.

Amanda Erisson, Eric Rågefjärd och Filip Hansson studerar kartan som ska leda dem fram till aktivatorn.

Foto: Birgitta Mörtberg-Pajala

Piteå2008-11-24 06:00
Spänningen var stor när eleverna i årskurs 4 och 5 från Strömnäs skola begav sig ut på ett nattäventyr på Strömlida. Vad äventyret skulle gå ut på hade de ingen aning om när de samlades i Strömlidabacken. I ett brev avslöjade deras idrottslärare, Birgitta Mörtberg-Pajala, att hon egentligen inte var någon lärare.
I själva verkat arbetar hon åt FN. Under hösten har hon varit på skolan för att utbilda eleverna till ett mycket svårt och farligt uppdrag. Något som eleverna inte har haft någon aning om, men när de tänkte efter kom de på att de faktiskt har fått göra olika samarbetsövningar på idrottslektionerna.
Rymdfarkost i skogen
Nu var det dags för eleverna att använda sina kunskaper. FN har nämligen upptäckt att det finns liv i den Andromeda galaxen. På planeten Mordanien finns det levande varelser som kallas för Mordaner. Mordanerna är inga snälla rymdvarelser, de har nämligen tänkt försöka ta över jorden och härska över den. De planerade att landa med sin rymdfarkost i Strömlidaskogen under torsdagsnatten, något som eleverna var tvungna att förhindra.
Bryta jordens atmosfär
För att rädda jorden och se till att Mordanerna inte kunde landa där, gällde det att bryta atmosfärens dragningskraft mot jorden genom att aktivera några urstenar som FN lyckats komma över.
För att kunna aktivera dem behövdes en aktivator - och den aktivatorn var gömd någonstans i Strömlidaskogen.
Ledtrådssystem
Eleverna delades in i olika grupper där även föräldrarna var med. Med hjälp av en "agentficklampa" skulle de ta sig fram längs det ledtrådssystem som FN hade gjort. Inne i ledtrådssystemet gällde det att eleverna var modiga och läste kartan rätt så att de inte åkte ur systemet.
De skulle dessutom ta sig förbi de patrullerande Mordanerna, något som inte var det allra lättaste. Efter närmare 2,5 timmar hade eleverna äntligen hittat fram till aktivatorn, där de skulle lägga sina stenar för att stänga av jordens atmosfär.
Uppdraget lyckades och Mordanerna fick återvända till sin planet.
Nattäventyret var en del i den äventyrspedagogik som läraren Birgitta Mörtberg-Pajala arbetat med eleverna på Strömnäs skola under hösten.
- Det här ser jag som ett led i att vi på skolan jobbar med att barnen ska känna sig trygga och kunna samarbeta med varandra, säger Birgitta Mörtberg-Pajala.
Både elever och de föräldrar som var med i nattäventyret tyckte det var jättespännande och framförallt roligt.
FAKTA Syftet med äventyrspedagoik
att ta till vara elevernas olika sätt att lära sig på.
utveckla den personliga kompetensen i att samarbeta i grupp.
utveckla samspelet i klassen.
nyttja både skogen och klassrummet som lärmiljöer.
skapa ett starkt engagemang hos både elever, lärare och - i det här fallet föräldrarna också.
skapa en bild av skolan som arbetsplats där man kan göra spännande saker och samtidigt lära sig viktiga saker.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om