Ökande cyberhot ställer krav på personalen

Pite energi är ett av många företag som ser att nätfiske-attackerna ökar. "Cyberhotet ökar konstant och därför är det viktigt att utbilda personalen och hela tiden ligga före", säger Jonny Axelsson, utvecklingschef och IT-ansvarig på Pite energi.

Pite energi håller microutbildningar för sin personal för att hela tiden medvetandegöra och höja kompetensen kring nätfiske och andra säkerhetsrisker. "Cyberhotet är ju konstant ökande", säger Jonny Axelsson, utvecklingschef och IT-ansvarig på Pite energi. (Arkivbild)

Pite energi håller microutbildningar för sin personal för att hela tiden medvetandegöra och höja kompetensen kring nätfiske och andra säkerhetsrisker. "Cyberhotet är ju konstant ökande", säger Jonny Axelsson, utvecklingschef och IT-ansvarig på Pite energi. (Arkivbild)

Foto: Tommy Norin

Piteå2022-02-24 19:00

Nätfiske, även kallat phishing, innebär utskick av mejl som syftar till att på olika sätt komma över exempelvis inloggningsuppgifter eller annan känslig information. Företeelsen ökar i samhället, inte bara hos privatpersoner. För företag och organisationer är det ett ständigt pågående arbete att jobba med säkerheten och där ingår att medvetandegöra personalen och förhindra att uppgifter hamnar i fel händer. Ett exempel på detta arbete bedrivs på Pite energi.

– Vi har aktiverat ett antal olika delar, däribland löpande utbildning för personalen om bland annat hantering av inloggningsuppgifter, hur man identifierar de här phishingmejlen och vad man ska göra om man får ett i sin inkorg, berättar Jonny Axelsson.

Ett exempel på phishingförsök är ett mejl där man ombeds förnya sitt lösenord, följa en länk och mata in sina befintliga uppgifter.

– Det finns flera olika sätt att försöka komma åt uppgifter och därför är det viktigt ha de här utbildningarna för personalen. Phishing är bara ett sätt, sedan finns det exempelvis ransom-ware där man får in skadlig kod som krypterar datan, berättar Jonny Axelsson och nämner som exempel IT-attacken mot Kalix kommun.

– En sådan händelse kan ha sin grund i att man någon gång fått tag på ett lösenord för att komma vidare och plantera saker.

Pite energi håller microutbildningar för att hela tiden medvetandegöra och höja kompetensen hos sin personal.

– Hotet är ju konstant ökande, så är det.

Om man upptäcker mejl som ganska uppenbart är försök att komma åt uppgifter flaggas det för det på intranätet men eftersom Pite energi använder sig av Piteå kommuns mejllösning uppmanas personalen också att rapportera till kommunens IT-avdelning om de får ett misstänkt mejl.

– Det är viktigt att flagga för det så att den här typen av mejl fångas upp och man kan upptäcka ett mönster, även om det finns en "mejltvätt" inbyggd i systemet som är riktigt bra på att rensa undan potentiellt skadliga mejl.

Har ni haft några speciella händelser hos er?

– Nej, de här mejlen är ju ofta ganska amatörmässigt uppbygga och ganska lätta att identifiera. Men det kan absolut finnas mejl som är svårare att upptäcka och det är därför det är så viktigt att hela tiden påminna personalen om att det förekommer och hur man ska agera.

Phishing

Phishing, eller nätfiske, innebär massutskick av e-post till många användare i syfte att komma över känslig information som lösenord eller kortnummer. 

Mejlen ser mer eller mindre äkta ut och det kan vara svårt att avgöra om avsändaren är falsk eller inte. 

Rådet är att aldrig följa en länk eller lämna ut personliga uppgifter som efterfrågas i ett mejl. 

Phishingmejl går ofta att avslöja genom att läsa dem ordentligt. Eftersom de körs via en översättningstjänst är språket ofta bristfälligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!