Nätet ändrar köpvanor

Fredag eftermiddag på en stormarknad – det är fortfarande så vi svenskar handlar vår mat. Övrig shopping gör vi helst i en köpgalleria, men nätet håller snabbt på att förändra våra köpvanor.

barn grooming ett växande problem, dator.

barn grooming ett växande problem, dator.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2013-07-23 14:07

Det är Svensk Handel som låtit göra en konsumentundersökning. I den svarar 59 procent att de har handlat livsmedel på en stormarknad under den senaste veckan. Endast tre procent hade handlat mat på nätet.

Förändring

Men när det gäller övrig shopping finns det tydliga tecken på att en förändring är på väg. Mer än 30 procent av svenskarna svarar att de har handlat sällanköpsvaror i en e-handelsbutik under den senaste veckan.

– Att handla på nätet har blivit en naturlig del av våra köpvanor och e-handeln kommer fortsätta att växa. När det gäller livsmedel är vi mer traditionella och fortsätter åka med bilen och storhandla på fredagarna, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel.

Av undersökningen framgår också att eftermiddag och kväll är den populäraste tiden på dygnet att handla på. Men många vill även handla på andra tider.

Exempelvis vill 13 procent handla livsmedel på morgonen och två procent vill kunna handla på natten.

Undersökningen som gjorts på uppdrag av Svensk Handel, baseras på en webbenkät, där 1 195 svenskar mellan 18 och 80 år har deltagit. Undersökningen genomfördes under maj 2013.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!