Måtten på jätteballongen blir enorma.
Inte ens Zlatan skulle mäkta med ett vristskott över hela planens långsida, 115 meter.
Och med en bredd på 75 meter talar vi om 8 600 kvadratmeter inbakad konstgräsyta (drygt två Coop Forum) vigt för bygdens framtida träningssugna fotbollsutövare.
Noliaområdet är spelplats för kommunens 22-miljonerssatsning.
Konstgräset ligger redan utrullat och klart – och redan i samband med Piteå Summer Games spelades en rad invigningsmatcher på mattan.
– Totalt avgjordes 35 PSG-matcher men nu är det spelstopp fram tills hallen är rest, säger Roland Hansson från Kultur & Fritid.
Under onsdagen fanns Hansson på plats på gräsytan tillsammans med kollegorna Per Lenndin och Jenny Axelsson.
Allt var förberett för att rulla igång nästa fas i byggprojektet – nämligen att gräva en slags långsmal vallgrav runt hela planen.
– Där ska det så småningom gjutas en kantbalk där övertryckshallen kommer att hållas på plats förankrad i hundra olika fästpunkter, säger Per Lenndin.
I direkt anslutning till ena långsidan ska även en mindre sidobyggnad bli rest för fjärrvärme-, vatten-, avlopp- och el-anslutningar.
Byggnaden vigs också för stora ventilationsaggregat som ska hålla ballongen uppblåst med hjälp av övertryck.
– Går allt enligt planen kommer hallen att resas någon gång i slutet av oktober, berättar Jenny Axelsson.
Tanken framgent är att fotbollshallen ska sättas upp varje höst och plockas ner varje vår, i slutet av april, medan själva konstgräsplanen kommer att ligga kvar intakt året om.
Varje uppbyggnad och rivning kräver runt ett 50-tal personers medverkan.
– Ett 20-tal lokala klubbar har förbundit sig att använda hallen och därmed även att bidra med ett antal personer till handräckning vid varje uppbyggnad/rivning, säger Roland Hansson.
– Från tillverkarens sida, Polarhall, kommer en arbetsledare att finnas med på plats vid dessa tillfällen under de första första tre åren, säger Per Lenndin.
Övertrycksballongen på Noliaområdet har ännu inget färdigt namn klubbat. Kanske duger Piteå fotbollshall, kanske inte?
– Det är fullt möjligt att någon sponsor går in och köper namnet för pengar som i så fall fullt ut skulle tillfalla de olika engagerande klubbarna på orten, säger Jenny Axelsson.