Nuvarande näringslivschefen Peter Palmqvist kommer att vara tjänstledig fram till årsskiftet 2020/2021.
– Han har fått ett ganska komplicerat uppdrag där har ska utreda marknadsplatsen Piteå och vad vi behöver göra för att samordna och få ihop strukturen. Vi har länge pratat om att vi måste få ihop det här så att alla går åt samma håll. I och med att han har den bakgrund han har så har han fått huvudansvaret för den utredningen, säger kommunchefen Ylva Sundkvist.
Nu söker Piteå kommun en tillförordnad näringslivschef och det kan bli aktuellt med en internrekrytering.
– Det beror på resultatet av sökande. Vi har varit överens med facket om att vi ska bredda sökningen så att även externa har möjlighet att söka eftersom det rör sig om ett vikariat på ett år.
Sker det här på politikens begäran?
– Det här är i samråd med politiken. Vi har diskuterat det här under ganska lång tid. Det händer så vansinnigt mycket i Piteå som är positivt och vi behöver få koll på vem som ska göra vad. Vi vill vara en sammanhållen struktur och jag tror att vi upplevs som ganska splittrade i vissa frågor. Det är den information jag får från näringsliv och utomstående, säger Ylva Sundkvist.
Peter Palmqvist börjar sitt nya uppdrag vid årsskiftet.
– Jag kommer att träffa en mängd olika aktörer under en lång tid och diskutera olika möjligheter. Hur kan vi bygga varumärket Piteå? Hur kan vi marknadsföra platsen Piteå på bästa sätt? Vi vill locka till etableringar, inflyttningar och vi vill att folk ska stanna kvar, säger han.
I dag sker det många liknande aktiviteter på olika håll – men kommunen vill samordna.
– Det är viktigt för kommuner uppe i norr att vi blir viktigare på att synas. Det finns så otroligt mycket bra här. Piteå har så mycket att erbjuda i allt från besöksnäring till att etablera eller driva företag och kanske framför allt bo här, säger Peter Palmqvist.
Alla detaljer är inte färdiga än – men Palmqvist kommer från kommunikationsvärlden och har jobbar med liknande frågor med tidigare.
– Jag har jobbat med reklam hela mitt liv, dels som anställd och dels som byråägare. Så det här med varumärkesbyggande och framför allt skapa attraktion för större offentliga organisationer har jag gjort under många år. Den erfarenheten tar jag med mig i det här uppdraget, säger han.