Hon poängterar flera gånger att det viktigaste är att få pojken att fungera socialt - och att han kommer tillbaka till skolan.
Prövat allt
- Vi har prövat allt, och då är ett omhändertagande, med en planerad skolgång, nästa steg.Om och när nämnden kommer att fatta ett sådant beslut kan hon inte uttala sig om.
Rahkola säger dock att hon ser det som en öppning om mamman lyckats få en kontakt via PBU och kan få hjälp den vägen.
Hon poängterar också att det är positivt att pojken fungerar socialt hemma och på fritiden, att han har kompisar och en flickvän han umgås med, men att han till syvende och sist måste gå i skolan också.
Nämnden har också att ta ställning till om Adam ska få behålla sin plats i resursskolan.
- Det är ju en dyr verksamhet och många står i kö för att få komma dit, och då måste man fråga sig om en elev som inte går i skolan ska upprätthålla en sådan plats, säger Rahkola.
Ger inte upp
Adams mamma säger i det här sammanhanget att hon aldrig kommer att gå med på ett omhändertagande:- Det skulle vara katastrof för Adam, då skulle han verkligen hamna på glid. Samma sak om han var tvungen att gå tillbaka till den vanliga skolan. Han måste få behålla sin plats, säger hon och konstaterar avslutningsvis att hon aldrig kommer att ge upp kampen för sin son.