Mycket bus men ingen kan fällas

Vattenskotrar blir allt vanligare i skärgården, men alla följer inte reglerna. Trots det kan ingen fällas för brott mot vattenskoterförordningen och det finns varken förarbevis eller åldersgräns.

INGET FÖRARBEVIS. Det finns inget förarbevis.

INGET FÖRARBEVIS. Det finns inget förarbevis.

Foto: Linda Sundström

PITEÅ2016-07-27 18:30

Allt fler väljer att köra vattenskoter och alla håller inte hastighetsbegränsningen. Förra helgen rapporterades fem fortkörningar i Piteå och fyra av dessa var vattenskotrar, enligt Peter Johansson, stationschef på Kustbevakningen i Umeå och ansvarig för Luleå under ordinarie chefs semester.

– Det innebär inte att vattenskotrar generellt är överrepresenterade, men så blev det just i helgen som gick, säger han.

Vattenskoterförordningen tillåter vattenskotrar att köra på allmän farled och länsstyrelsens angivna områden. På övriga platser råder förbud och man måste söka dispans för att köra där. Men riksåklagaren har för flera år sedan beslutat att inte pröva ärenden som rör vattenskoterförordningen, menar Peter Johansson.

– Det strider mot EU:s regler om fri rörlighet för varor och tjänster.

Tobias Sundberg, tillförordnad enhetschef på rättsenheten, länssyrelsen, menar att allt började 2009.

– Två killar blev åtalade för att ha kört utanför det godkända området i Luleå. EU-domstolen avstyrde från att kunna döma och domstolen friade då dem, säger han.

2011 skickade åklagarmyndigheten ett yttrande till miljödepartementet. Sedan dess har det inte väckts åtal för brott mot vattenskoterförordningen. Även fast den fortfarande gäller så innebär de motstridiga reglerna att ingen kan fällas, menar Peter Johansson.

– Vi följer riksåklagarens direktiv att inte rapportera om brott mot vattenskoterförordningen. Men om man kör för fort eller berusad så gäller sjölagen. De bestämmelserna kring sjötrafikföreskrifterna gäller fullt ut. Vi betraktar vattenskotrar som vilken annan båt som helst.

Larmen om vattenskotrar rör ofta fortkörningar.

– Vi får in fler tips om vattenskotrar som kör för fort, men ingen överrepresentation i det vi hittills har jobbat med, säger Peter Johansson.

Det är svårt att hinna ut till en plats i tid, menar han.

– Det sker där och då när tipsaren hör av sig, men vi hinner inte alltid dit medan det pågår och då är det svårt att göra någonting.

Förra veckan hade Kustbevakningen ett nationellt pådrag för att öka sjösäkerheten.

– Det var en intensifiering av kontrollverksamhet i hela landet.

Trots fler vattenskotrar så har olyckorna inte ökat, menar han.

– Vi kan inte se att de har ökat i Västerbotten och jag tror inte de har ökat i Norrbotten heller.

Inte heller Ulrika Ekström, kommunikationsdirektör på Sjöfartsverket, ser någon ökning av olyckor.

– Det är bara ett larm i Piteå som har kommit till oss i år. Det var en sjöräddning, säger hon.

Hon understryker ändå vikten av att köra säkert. Vattenskotrar ger mindre skydd än båtar.

– Kör man 50 knop och det händer någonting så är vattnet som en betongvägg. När det sker en båtolycka så ligger de ofta i båten och klarar sig. På en vattenskoter är man så oskyddad.

Många tror inte att de behöver tänka på säkerheten på sjön, menar hon.

– De har för lite respekt för vattnet.

Det finns i nuläget varken förarbevis eller åldersgräns och regeringen har utrett frågan. I januari skickades en promemoria på remiss ut till 36 instanser, inklusive Sjöfartsverket.

Ulrika Ekström välkomnar ett lagförslag.

– Allt som höjer säkerheten på sjön är bra, säger hon.

Regeringen föreslår ett införande av förarbevis med åldergräns på 15 år.

– Det bereds fortfarande i regeringskansliet, säger Enar Lundgren på näringsdepartementet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om