I höstas köpte Per Ahlin i Munksund en Sjöexpress från 1925 av Ulf Lindén vid Storfors varv. Under vintern har han pysslat om båten som bland annat fått ny vit lack.
Båten sjösattes i sommar.
– Den kom i sjön två veckor efter midsommar. Strax efter upptäckte jag att det fanns något oljeliknande runt båten. Det såg ut som om någon tankat diesel eller bensin men det försvann inte. Det var en fet konsistens som luktade olja, säger Per Ahlin.
Han fick skrubba bort oljan med en borste och det blev inte enda gången.
– Jag har fått rengöra skrovet fem–sex gånger i sommar.
Han är övertygad om att oljan kommer från Munksund 5 som ligger på nio meters djup rätt ut från Storfors varv.
Han berättar att när han och flera andra åkte från varvet till PDOL i sommar såg de flera sjok med olja vid platsen där bogserbåten vilar och oljestanken var påtaglig.
– Detta är dåligt för miljön och det är inte kul att få båten förorenad.
Ulf Lindén vid Storfors varv och marina bekräftar att oljan från Munksund 5 ställer till det.
– Vi såg redan i höstas att det drev in olja i hamnen. Flera båtar har drabbats. En av våra sportbåtar blev kleggig av olja, säger han.
Förra veckan dök Luleåföretaget Dykab på platsen. Uppgifter om hur mycket olja som läcker ut är knapphändiga, men på fredagen fick PT uppgiften att det läcker ut mer eller mindre stora sjok av tjockolja från båten som har en sex kubikmeter stor tank
– Det är en sak att båtar får olja på sig. Men vips kan det komma större utsläpp och då kommer det att påverka stränderna i området, säger Lindén.
Han har passerat vraket ett flertal gånger och varje gång känner han stanken av olja.
– Det är märkligt. Man får inte pinka i båttoaletten och släppa ut det i sjön. Men det är okej att det ligger en sjunken båt som läcker olja och hotar miljön.
Lindén föreslår:
– Oavsett båten ska ligga kvar eller bärgas bör det läggas ut en läns runt platsen för att hindra att oljan sprider sig.
Sådana arbeten utförs av räddningstjänsten och Kustbevakningen. Per Isaksson, räddningsledare i beredskap vid räddningstjänsten i Piteå uppger:
– Enligt räddningstjänstlagen är skyldiga att åka ut och kontrollera oljeutsläpp och vi har gjort det vid Munksund 5 ett flertal gånger för länge sedan. Då har det inte varit så mycket olja att det gått att göra något. Men får vi in en anmälan åker vi dit. Vi kan lägga ut en läns eller sanera området med ett medel som suger upp oljan.
PT har sökt Johan Virtala och Piteå kommuns miljöchef Mikael Ferm.