På de två mudringsverken jobbar arbetare från det finska företaget RV Towing tvåskift. När PT besöker Bondökanalen på fredagen råder febril verksamhet. En bogserbåt ilar fram och tillbaka mellan de två verken och när en pråm är full dras den till land där grävmaskiner väntar på att lasta muddringsmassorna på dumpers som forslar massorna vidare till det gigantiska upplaget.
Där får massorna rinna av och så småningom ska dessa bland annat användas för att fylla igen den nuvarande småbåtshamnen bredvid Pite hamn. Massorna kontrolleras dagligen för att eliminera risken för föroreningar.
– Massorna består av silkmorän och hittills har proverna visat att materialet är bra och rent, säger projektledaren Per Andersson vid Piteå kommun.
Till midsommar
När muddringen vid det norra inloppet är klart inom någon månad så ska muddringsverken bogseras de cirka 14 kilometrarna runt till södra inloppet för muddring där. Det är just dessa kilometrar som båttrafiken kommer att spara när den drygt 200 meter långa Bondökanalen invigs.
– Vi har en plan att öppna och inviga lagom till midsommar nästa år. Vi räknar med att släppa på vattnet i kanalen i slutet av maj, säger Per Andersson.
Håller ni tidsplanen?
– Ja, om än arbetet med klaffbron är något försenad. De anbud vi fick in var för dyra så vi har gjort en ny något förändrad anbudsförfrågan. Men nu är det klart, säger Andersson.
Inom ett par veckor börjar Svevia att gjuta brons betongstöd och sedan ska NCC bygga själva klaffbron i stål.
Blir dyrare
Bondökanalen har en budget på 28 miljoner kronor, var av hälften består av EU-medel. Men det blir lite dyrare.
– Vi räknar med en fördyring på cirka tre miljoner. Det är främst ökade muddringskostnader, men också en del extra beställningar som vi gjort.
Bondökanalen blir 20 meter bred med undantag av något ställe där bredden är cirka 28 meter. Vid själva bron smalnar kanalen till åtta meter.
Vattendjupet blir 3,5 meter och bron får en seglingsfri yta på fyra meter, men eftersom den är öppningsbar kan både segelbåtar och turbåtar som Laponia passera utan problem.
På den norra sidan vid sidan av Bondökanalen ska den nya småbåtshamnen byggas. I nuläget finns inga pengar avsatt för det, men den kommer anläggas när väl småbåtshamnen vid Pite hamn stängs och fylls igen.
– Det finns visioner för området i anslutning till Bondökanalen och vi tror att verksamhet kommer att etableras här. Men det är en senare fråga, säger Per Andersson.