Något som innebär att bilarna som kommer körande efter E4 håller en betydligt högre fart än bilarna som kommer in från påfartsleden gör. Alla ska sedan trängas in på den enfiliga körbanan på bron med mitträcke.
"Jag tycker att det är en trafikfara" menar en av bilisterna som hört av sig till PT. Han påtalade felet för Vägverket i onsdags förra veckan, men ännu är det inte åtgärdat.
Skyltproblem
När PT ringer upp Jan Nordkvist, driftsledare på Vägverket är han dock medveten om skyltproblemet.- Detta ligger ute på entreprenad och ska rättas till så fort som möjligt. Det är bra att folk hör av sig när saker och ting inte stämmer, även till oss. Det hjälper till.
Enligt Nordkvist är det antagligen så att 90-skylten som tidigare stått i höjd med Forslunds på E4 plockats bort av byggjobbarna när bron byggdes om under sommaren/hösten. En orsak till detta kan vara att hastigheten sänktes när vägarbetet pågick.
- 90-skylten måste alltså sättas tillbaka igen, det är 90 kilometer i timmen och ingenting annat som är den högsta tillåtna hastigheten på bron.
Vajerräcke
Det var i somras och under hösten som Bergsviksbron byggdes om och förstärktes, bland annat försågs den med mitträcke (ett så kallat vajerräcke) och ny påfartsled. Detta har dock, som PT tidigare berättat också fått en hel del kritik.Nyligen inträffade en seriekrock med tre bilar inblandade i direkt anslutning till bron. En bilist som kom norrifrån längs E4 uppmärksammade inte att trafiken hade stockat sig och körde bakifrån in i en bil. Kritiska röster menade att olyckan var en direkt följd av den korta påfartssträckan.
Följer normerna
Insändarskribenten "Rädd bilist" menar även att de träd/ bladverk som finns intill bron skymmer sikten för de bilister som ska köra upp från påfartsleden.Jan Nordkvist anser dock att vägsträckan över bron har blivit säkrare och att påfartsträckan är utformad efter de regler som finns och följer normerna.