Vid Stavsnäs i Stockholms södra skärgård tog det dock stopp. Då gick en av de 600 hästkrafter starka Mercury V8-motorerna sönder.
- Hade vi nått längre hade vi fortsatt, men nu hade vi cirka 250 sjömil kvar så vi beslöt att avbryta, säger Bo Dahlberg.
Han berättar att starten vid Malören utanför Haparanda gick bra och Bo Dahlberg och Claes-Robert Johansson fick bästa tänkbara väderförhållanden.
- Över Kvarken gick det dyningar så där fick vi dra ned farten men vi kunde ändå hålla cirka 60 knop, säger Bo Dahlberg.
Motorproblem
Vid Ulvön vid Höga Kusten kom första tankningsstoppet. Där upptäckte Bo Dahlberg att en av motorerna hade börjat evakuera.- Det var inget bra tecken. Vi förstod att vi skulle få maskinella problem, men beslöt ändå fortsätta så långt det nu gick, säger Bo Dahlberg, som berättar att han för att spara på motorn sänkte varvtalet med 400 varv. På det sättet körde han och Claes-Robert Johansson till Stavsnäs för en andra tankning.
- Efter det gav motorn upp och vi beslöt att avbryta. Hade motorn hållit hade vi klarat rekordet, säger Bo Dahlberg, som har blandade känslor efter försöket.
En känsla är besvikelse över att maskinen inte höll, men Bo Dahlberg är samtidigt både glad och optimistisk:
Rätt koncept
- Det som är roligt är att vi har visat att vi helt klart har rätt koncept. Vi har visat att den här typen av försök är helt genomförbart och att den tidigare rekordtiden kan slås.Motorhaveriet ger Bo Dahlberg anledning att kontakta det Stockholmsföretag som renoverade motorerna i vintras.
- Jag köpte båten med de här motorerna men beslöt att lämna in dem i vintras för en totalrenovering. Det blir en goodwillfråga för racerfirman som gjorde i ordning motorerna, säger Bo Dahlberg, som uppger att han och Claes-Robert Johansson nu ska "slicka såren" och fundera över framtida båtrace.
Duon utesluter inte att det blir ett nytt rekordförsök, men det blir inte i sommar.