Egentligen är det en vanlig Kia Cee’d som bara gjorts mindre praktisk. Men snyggare. Produktutvecklingsavdelningen tog helt enkelt bort två dörrar och kapade två decimeter på längden. Resultatet blev en bil som rymmer mindre men kräver mer plats - åtminstone på bredden när den ska parkeras. Dörrarna är nämligen så stora att de knappt går att öppna på en vanlig varuhusparkering.
Att välja den här Cee’d-modellen i stället för den vanliga femdörrarsversionen, för att nu inte tala om kombin, är förstås idiotiskt. Men sanningen är ju att de flesta av oss väljer bil med hjärtat och inte med hjärnan. Då är det lätt att falla för formerna hos Pro Cee’d.
Pro Cee’d är relativt dyr, med Kia-mått mätt, men är generöst utrustad redan från fabrik och har fått fem stjärnor i EuroNCAP. Bilen har också marknadens bästa garantier. Jämför du sedan med tredörrarskonkurrenterna i klassen så borde inte priset avskräcka. Medan vanliga Cee’d finns med fem olika motoralternativ finns dock Pro Cee’d än så länge med bara en enda motorvariant - en 2,0-liters diesel. Vilket ju kan tyckas lite avigt i en bil med sportig utstrålning. Men det här är en modern och råstark dieselmotor som ger utmärkta prestanda till låga driftskostnader och - lågt ljud.
Men det där med lågt ljud gäller dock bara det som kommer från motorn. Enligt registreringshandlingarna ska bilen ha 15-tumshjul men i standardutrustningen ingår 17-tumshjul. Det ger irriterande mycket vägbuller.
Kia Cee’d har bältespåminnare på alla fem sittplatserna, krockkuddar och krockgardiner, plus ABS och antisladd. Dock inte strålkastarrengörare. Med vetskap om att bilen är utvecklad i Europa och för den europeiska marknaden är det förstås inte helt begåvat.