Motor: Form före funktion

Korean. Kia Pro Cee’d är den snyggaste bil som koreansk bilindustri hittills har levererat. Men så lät man också form gå före funktion. Den är opraktisk med sina jätteflak till dörrar och har mindre plats för passagerare. Dessutom är den dyrare.

Piteå2008-04-03 00:00
Stockholm (TT)H

Namnet Cee’d förklaras av att bilen hör hemma i storleksklass C. Bokstäverna ED skvallrar om att den utvecklats i Europa. Tillägget Pro skapade det engelska ordet för "fortsätt framåt" - proceed.

Egentligen är det en vanlig Kia Cee’d som bara gjorts mindre praktisk. Men snyggare. Produktutvecklingsavdelningen tog helt enkelt bort två dörrar och kapade två decimeter på längden. Resultatet blev en bil som rymmer mindre men kräver mer plats - åtminstone på bredden när den ska parkeras. Dörrarna är nämligen så stora att de knappt går att öppna på en vanlig varuhusparkering.

Att välja den här Cee’d-modellen i stället för den vanliga femdörrarsversionen, för att nu inte tala om kombin, är förstås idiotiskt. Men sanningen är ju att de flesta av oss väljer bil med hjärtat och inte med hjärnan. Då är det lätt att falla för formerna hos Pro Cee’d.

Bara med diesel

Cee’d tillverkas i Kias nya fabrik i Zilina i Slovakien medan systerbilen Hyundai i30 produceras i grannlandet Tjeckien.

Pro Cee’d är relativt dyr, med Kia-mått mätt, men är generöst utrustad redan från fabrik och har fått fem stjärnor i EuroNCAP. Bilen har också marknadens bästa garantier. Jämför du sedan med tredörrarskonkurrenterna i klassen så borde inte priset avskräcka. Medan vanliga Cee’d finns med fem olika motoralternativ finns dock Pro Cee’d än så länge med bara en enda motorvariant - en 2,0-liters diesel. Vilket ju kan tyckas lite avigt i en bil med sportig utstrålning. Men det här är en modern och råstark dieselmotor som ger utmärkta prestanda till låga driftskostnader och - lågt ljud.

Men det där med lågt ljud gäller dock bara det som kommer från motorn. Enligt registreringshandlingarna ska bilen ha 15-tumshjul men i standardutrustningen ingår 17-tumshjul. Det ger irriterande mycket vägbuller.

Krockkuddar

Man åker utmärkt fram men inte lika bra där bak. De små sidofönstren bak gör dessutom att det känns trängre än vad det är. Bilar som har ett baksäte ska självklart ha bakdörrar och rejäla fönster. Det blir ett väldigt trixande för en fullvuxen att bara komma in till baksätet. Dessutom krävs det rena akrobatiken för att från framsätet nå bilbältena.

Kia Cee’d har bältespåminnare på alla fem sittplatserna, krockkuddar och krockgardiner, plus ABS och antisladd. Dock inte strålkastarrengörare. Med vetskap om att bilen är utvecklad i Europa och för den europeiska marknaden är det förstås inte helt begåvat.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om