Mopednostalgiker tog över torget

Ett "raketarsle" från 1962, några klassiska Zündapp och en dieselvariant från Lohmann, dock utan tillhörande kanotkit. Rena grekiskan för den oinsatte men för entusiasterna var lördagens mopedutställning på Rådhustorget som vanligt en högtidsstund.

Foto: Björn Lindberg

PITEÅ2009-08-10 06:00
-Jag gillar de här gamla plåtmopparna med andra linjer och former än dagens mopeder.
Orden är Anders Westerbergs, president för föreningen Pite moppers som i lördags anord-nade Mopedens dag på Rådhustorget för åttonde året i rad.
Drygt 80 mopeder, i tre olika klasser, visade mopedisterna i år upp för allmänheten och för varandra.
Vart man än vände sig pratades det cylindervolymer, förgasare, raggartejp och TT-styren.
Dessutom kunde man rösta fram vinnare i tre olika klasser.
I klassen Orenoverad, för mopeder som har sin originallackering kvar och som i övrigt överensstämmer med originalutförandet vann Kjell Westerberg med sin Puch Alabama -72.
Omlackerade mopeder tävlade i klassen Renoverad och här var det Rolf Backlund som drog det längsta strået med en härligt rödblänkande Zundapp Sport Combinett från 1962.
Inte original men originell får väl sägas vara mottot i klassen Ombyggda mopeder där en packmoppe i Anders Carlssons ägo belönades med vinst.
Fredrik Nyberg vann inget men äger en Lohmann som fick många mopedkännare att höja på ögonbrynen. Motorn från tidigt 50-tal är monterad på en cykel, vilket i sig inte är ovanligt. Ordet moped är en sammanslagning av motor och pedal och de första mopederna var just cyklar med hjälpmotor.
- Men den här får man trampa av bara helsike för att starta, berättar Fredrik som kör på en blandning av fotogen och tvåtaktsolja.
Motorn är en dieselvariant som saknar tändstift och istället måste värmas upp med fotkraft.
- Glöm motionscyklar! Det borde stå en sådan här på varje gym.
Som om det inte vore nog finns det dessutom ett kanotkit med propeller att köpa till. Därmed kan man ta moppen till sin kanot, lyfta över motorn och slipper sedan paddla. Men motion får man ju ändå.
Enkla nöjen
Det var i samband med mopedens 50-årsjubileum 2002 som Mopedens dag anordnades första gången. Då bildades också föreningen Pite moppers som i dag har ett hundratal medlemmar.
Varje måndagskväll samlas man för att köra tillsammans, oftast med korvgrillning eller fika som mål. "Enkla nöjen och god sammanhållning", vittnar flera medlemmar om.
Under lördagen på torget lottades det också ut fina priser, bland annat en Puch Dakota 1969 som Karl-Filip Hedkvist nu är den lyckliga ägaren av. Den nyvunna mopeden körde han direkt den korta biten hem från torget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om