Mopedbilen - brevbärare Petters bästa miljövän

Du har kanske sett ett lustig fordon köra omkring i centrala stan och undrat vad det är? Då har du sett postens nya mopedbil. En golfbil av märket Club car.

Dörren är helt öppen och gör att man enkelt kan kliva ur och i fordonet. Brevbäraren Petter Larsson tycker det är bra, speciellt på vintern då det är extra svårt att nå brevlådorna.

Dörren är helt öppen och gör att man enkelt kan kliva ur och i fordonet. Brevbäraren Petter Larsson tycker det är bra, speciellt på vintern då det är extra svårt att nå brevlådorna.

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2013-01-29 06:00

Mopedbilen, som egentligen är en EU-moped klass 1, med den karakteristiska orangea triangeln där bak, susar fram i cirka 30 km i timmen.

- Vi testar den istället för bil, just nu i centrala stan och området kring Backen, berättar Peter Burman, produktionschef vid posten Piteå.

Bilen som är utrustad med ett 48 volts batteri laddas och går sedan att köra i ungefär 4,5 timmar på en laddning.

Många blickar
Motorn stannar, och tar ingen ström, så fort man släpper på gasen.

När brevbäraren Petter Larsson kommer körande längs Storgatan på Backen hörs inte så mycket mer än däck mot snö. Ljudlöst glider han fram mot brevlådan och när han stannar hörs ingenting.

- Man får ganska många blickar, folk vänder sig om och pekar.

Han håller med om att bilen ser rätt rolig ut, men påpekar att den är bättre än både bil och moped.

- Dörren som går att köra med helt öppen gör att man enkelt kan kliva ut och in på ett snabbt sätt, speciellt på vintern då det är svårare att nå brevlådorna.

Mopedbilen har ett enkelt körsätt, bara gas och broms. Och en "handbroms", som man låser med ett enkelt tryck med foten.

Larsson som kört bilen ett tag är nöjd och poängterar att den till och med klarar nysnö. Istället för att komma ihåg att tanka bilen gäller det att sätta den på laddning.

Man sitter som i en bil, det är till och med värme i kupén, så länge man håller dörren stängd. Föraren använder inget bälte och den har en maxfart på 28 km i timmen.

- Vi har dispens på cykelvägar för att slippa köra på Timmerleden.

Miljö i fokus
Posten är mitt uppe i ett miljöförändringsarbete. Under en tid har de testat olika modeller av elfordon. Målet är att minska koldioxidutsläppen med 40 procent fram till 2020.

- Vi jobbar mycket med miljön lokalt. Vi har bytt bensindrivna bilar mot miljöklassad diesel. Vi har även bytt vanliga mopeder till el-mopeder, berättar Peter Burman.

- Posten testar elbilar runt om i landet, det är en på gång till Piteå väldigt snart. Vi ska vintertesta den här på plats.

FAKTA Postens fordon i Piteå

28 fordon

18 dieselfordon

6 elmopeder

1 elbil (Club car)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!