Moped på villovägar

Piteå2009-01-08 06:00
Vad har moped- och motorcykelhandlarnas lobbyister för hållhakar på beslutsfattarna i regeringskansliet?
EU och Sveriges samtliga trafiksäkerhetsexperter kräver att mopedåldern höjs till 16 år när nu den så kallade mopedpropositionen ska behandlas av trafikutskottet. Men regeringen avfärdar experternas krav och hänvisar till de remissinstanser som "kraftfullt argumenterat för att behålla 15-årsgränsen".
Dessa remissinstanser är Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund, Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation samt Cykel- Motor- och Sportfackhandlarna.

Gissa vems intressen de tillvaratar. Mopedhandlarna skulle förstås förlora en massa kunder om åldersgränsen höjdes.
Redan när EU-mopeden kom i början av 2000-talet ville Vägverket höja åldersgränsen och införa ett riktigt mopedkörkort. Även den gången satte sig mopedhandlarnas organisationer på tvären och lyckades få trafikutskottet på sin sida. I stället infördes ett så kallat förarbevis. När det senare visade sig att förarbeviset inte hade något större värde och att var och varannan moped var trimmad så medgav trafikutskottets dåvarande ordförande, Monica Öhman, att hon blivit lurad av branschens lobbyister.

Det misstaget skulle nu alltså rättas till. Men i stället är trafikutskottet på väg att göra om samma misstag igen.
Bland de som officiellt protesterat mot regeringens förslag att behålla 15-årsgränsen märks professor Nils Petters Gregersen som är trafiksäkerhetschef på NTF, Astrid Linder, forskningschef på VTI, Ulf Björnstig, expert på trafikskador och professor i kirurgi (och trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket innan Claes Tingvall tillträdde), Kurt Johansson, överläkare på Trafikmedicinskt centrum, Christer Hydén som är professor i trafiksäkerhet, och Anders Sundström, vd för Folksam.

De, liksom enrad andra tunga remissinstanser, anser att mopeden är ett alldeles för farligt fordon för att köras av 15-åringar. Skaderisken är 50 gånger större för en mopedist än för en bilist och just 15-åringarna står för nästan hälften av skadorna.
Men EU:s rekommendationer, alla dessa experter och alla dessa argument väger tydligen inte lika tungt som mopedhandlarnas argument. Att de är bra på att sälja motoriserade tvåhjulingar vet vi ju, men hur sjutton bär de sig åt för att sälja sina cyniska idéer i kanslihuset? För andra gången!


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om