Uppdraget att bärga sjunkna båtar och all annan möjlig bråte från sjöbottnar är långt ifrån ovanligt för det Piteåbaserade företaget.
– Vi anlitas med jämna mellanrum. Vi har utfört väldigt mycket bärgningsjobb i Stockholmstrakten genom åren och just nu är vi hårt engagerade i Polen, säger Jan Lindbäck.
I Polen opererar Marine Carrier med flytkran och lyfter upp gamla vrak, stridsvagnar från världskriget och allt möjligt som miljöförorenar vattendrag.
– Har man bara rätt utrustning går det att plocka upp det mesta, säger Lindbäck.
Apropå bogserbåten Munksund 5 som sjönk i Piteälven 1964, och som emellanåt läcker olja från tankarna, ser Lindbäck det som fullt möjlig att bärga vraket.
– Skrovets hållfasthet är en rätt avgörande faktor, säger han.
Detta utgör ett 20 meter långt och närmare fem meter brett stålskrov, nere på nio meters djup, och utan allt för svåra rostangrepp enligt dykare.
– Det man gör vi dylika bärgningsjobb är att spola fram små kanaler i leran under båtskrovet för att kunna dra runt och fästa ett par vajrar runt båtkroppen.
– Sedan lyfter man vraket upp till ytan med en mobil flytkran, pumpar ut allt vatten innan båten kan föras vidare för att tömmas på olja, och skrotas eller bli museieföremål.
Inga kontakter är tagna angående en eventuell bärgning.
– Vi äger ju liksom inte frågan. Däremot kan vi handha uppdraget om vårt engagemang skulle efterfrågas, säger Jan Lindbäck.
Kostnadsbilden vill han inte spekulera kring i dagsläget.
– Att transportera en flytkran upp till Piteås farvatten kan ju bli en rätt kostsam historia. Men går detta att kombinera med något annat uppdrag i norr finns ju möjlighet att hitta bra lösningar.
Under hösten närs en plan om att skeppa en gigantisk transformator från Italien till ett nytt ställverk i vindkraftsparken i Markbygden.
Transformatorn är en tungviktare i 300-tonsklassen och inga broar står pall för bjässen. Enda gångbara alternativet är att nyttja tunglyftsfartyg från Italien, omlasta i södra Sverige direkt på en specialbyggd trailer parkerad på en pråm, och bogsera pråmen till kajen på Sandholmen för vidare transport på landsväg upp till Markbygden.
– Får vi detta uppdrag skulle det kunna finnas möjlighet att parallellt dra igång en bärgningsoperation av Munksund 5, säger Jan Lindbäck.