- Vad är det för vits att rita om kartan när problemen kvarstår och nya skapas? undrar Krister Hammarbergh.
Moderaterna i Norrbotten anger många skäl till sina tveksamheter.
- Det blir väldigt långt mellan ytterområdena oavsett om vi bakar ihop sex eller åtta av de nuvarande Norrlandslänen. Det leder med automatik till att demokratin inskränks. Det är svårt nog redan i dag att engagera folk i länsövergripande frågor, tycker Åke Eltoft, nytillträdd ordförande.
Patientförsäkring
Hammarbergh anser att ansvarsutredningen begått ett misstag när den i sitt arbete utgått från nuvarande system med landsting.- Hela förslaget om storlän är organiserat efter sjukvårdens struktur. Det är absurt hur vi fastnat i landstingssystemet. Vi behöver inga storrregioner för att få tillräckligt befolkningsunderlag till universitetssjukhus.
Moderaterna i Norrbotten vill istället införa en ny patientförsäkring. Tanken är att den ska fungera som social- och tandvårdsförsäkringen.
- Då kan pengar betalas ut direkt från staten till vårdgivaren och sjuka kan själva välja var de vill få sin behandling. Jag tror de flesta svenskar, om möjlighet ges, åker dit vården är bäst oavsett avstånd, säger Hammarbergh.
Enligt honom skulle neddragningar vid länssjukhusen, exempelvis Piteå älvdals sjukhus, ha kunnat förhindras om moderaternas föreslagna modell existerat.
Bredare vägar
Vid förbundsstämman enades också länets moderater om att stötta planerna på en Norrbotniabana. Men bygget av en ny järnväg bör, enligt partiet, påbörjas först efter att vägnätet förbättrats.Bland annat vill moderaterna ha separerade körbanor längs hela E4, E10 och väg 97 mellan Boden och Luleå. Regeringen uppmanas också att prioritera vägunderhållet de närmste åren.
Partiet vill också att dagens järnvägsnät uppgraderas för att trygga industrins behov av rationella transporter.
Föreslår konsortium
- Jag är övertygad om att stambanan snart gjort sitt. Då behövs någonting annat. När nya projekt ska beslutas får Norrbotniabanan vara med och konkurrera med andra.Förslaget att det privata näringslivet ska vara med och finansiera Norrbotniabanan anser både Hammarbergh och Eltoft vara riktigt.
- Bildandet av ett konsortium kan ge svar på hur intressant en kustjärnväg är för industrin. Privat kapital har ju redan delfinansierat satsningar som Arlanda Express, Öresundsbron och Citybanan, säger Hammarbergh.