Det handlar om 164 personer som har dött i trafikolyckor på icke mötesseparerade svenska Europavägar. Enligt Motors beräkningar hade 130 personer av dessa förmodligen levt i dag om vägarna hade haft mitträcken.
– Inget skulle minska trafikdöden fortare än om vi ökade mittsepareringen av de 200 farligaste vägmilen vi har i landet, säger Fredrik Daveby, vd på Motormännen.
30 färre döda
En utbyggnad av Sveriges icke separerade Europavägar skulle uppskattningsvis leda till att antalet omkomna minskade med ungefär 30 personer per år, och antalet svårt skadade med 150, enligt Trafikverket. I Sverige finns totalt 345 mil icke mötesseparerade Europavägar.
1997 omkom totalt 511 personer i trafikolyckor i Sverige. 2013 hade antalet sjunkit till 264. Det är nästan en halvering, men fortfarande finns det mycket att göra med säkerhetsarbetet på våra största vägar.
Miljardbesparingar
– Det borde vara självklart att det ska vara bra och säkra vägar mellan de stora städerna i Sverige. Men så är det inte i dag. E20 genom delar av Västra Götaland till exempel är en mycket dålig och farlig väg. På delar av E10 har skyddsombuden periodvis känt sig tvingade att stoppa ambulanstrafiken av arbetsmiljöskäl. Här måste vägarna bli bättre, säger Fredrik Daveby.
Att mötesseparera de mest trafikerade vägarna innebär miljardbesparingar för samhället. Enligt beräkningar som Motor publicerade häromåret betalar sig investeringarna på mindre än tio år.