I tisdags anlöpte en enligt vittnen onykter person i en nio meter lång kabinbåt den trånga hamnen vid Pite-Rönnskär.
– Han körde mot stranden, sedan tog vinden tag i båten så att han hamnade långsides emot en brygga, säger Robert Johansson, fastighetschef vid Pitebo
Han befann sig i båt i hamnen och blev vittne till det som hade kunnat sluta illa.
– Personen gick upp på land och rastade en hund. Vi såg att han var vinglig och föll.
Sedan blev turen ut från bryggan mer än vådlig.
Nära ramma
– Han var nära att ramma oss, men jag lyckades putta ifrån honom, och han var också på våran ankarlina, säger Robert Johansson.
Folk på bryggan ropade till båtföraren att stanna eftersom han ansågs vara olämplig att köra båt.
– Men han drog bara ned dragkedjan på kapellet och fortsatte, säger Robert Johansson, som sedan bevittnade en vinglig färd i farvattnet utanför ön.
Båten drog så småningom iväg mot nordost där resan slutade på utsidan av Stenskär. Där hittades både båt och förare av Kustbevakningen.
30-fotaren hade drivit med bredsidan upp land och där befann sig också båtföraren. Kustbevakningen ingrep dock inte mot föraren.
Lars Näsman, befälhavare på KBV 306 och som deltog i insatsen förklarar varför:
– Om vi ska kunna rapportera någon måste vi se att båten är på väg. I det här fallet låg båten delvis på land och båtföraren var inte kvar i båten. Det gick inte att föra i bevis att han kört onykter, säger Lars Näsman.
Därmed behövde inte båtföraren blåsa.
Behöver inte blåsa
Numera gäller 0,2 promillegräns på sjön, men båtförare behöver inte blåsa om båten är kortare än tio meter och går under 15 knop.
– Då gäller den gamla regeln som handlar om att det ska visas att man framföra båten på ett säkert sätt, den lagen fanns tidigare, Lars Näsman.
Blåsning i sållningsinstrument tillämpas på folk i båtar över tio meter och de som går fortare än 15 knop, typ 30-fotaren vid Stenskär, men här klarade sig mannen eftersom han gått i land.
Det är oklart om det finns ett mörkertal kring sjöfylleri, men i sommar har Kustbevakningen haft få fall.
– Två personer är rapporterade, en i Luleå och en i Piteå, säger Lars Näsman.
Han har arbetat vid Kustbevakningen sedan 1990 och sett att sjöfylleriet minskat radikalt.
– Båtarna har blivit dyrare och folk mer ansvarsfulla, säger, Näsman, som uppger att Kustbevakningen var tillbaka på Stenskär på onsdagen. Då var både båt och ägare kvar i väntan på bärgning.