Tillvägagångssättet må vara nytt, men syftet detsamma – att med fagra ord övertala äldre personer att teckna sig för tjänster och abonnemang de egentligen inte vill ha. Och kanske inte har råd med heller.
Den aktuella kvinnan, som bor i en by utanför Piteå, blev uppringd av försäljaren som samtidigt skickade ett sms med alla abonnemangsuppgifter ifyllda.
Mannen pratade snabbt om fördelarna med trygghetspaketet – id-assistans, kortspärr, säkerhetskort, nyckelbricka "och just nu med brandfilt på köpet".
Kvinnan, som hör dåligt, hade svårt att uppfatta alla detaljer och kanske nämnde han inte heller att avgiften på 299 kronor gällde per månad. Hon behövde bara svara "Ja" eller "Ok" på sms:et, så skulle all säkerhetsutrustning komma med posten.
Just i det ögonblicket kom kvinnans son in i rummet och tog samtalet ifrån sin uppenbart förvirrade mamma, men då sa det bara klick i luren.
Sms:et som skickats ut hade varumärket Usecurity. Konsumentverket stämde i december 2019 företaget bakom för en mängd överträdelser mot marknadsföringslagen. Det fanns då 145 anmälningar från lurade konsumenter, företrädesvis äldre personer. I februari i år dömdes företaget att betala en marknadsstörningsavgift på 360 000 kronor, men verksamheten verkar fortsätta.
PT har sökt företrädare för bolaget, men inte lyckats nå dem. Det enda registrerade telefonnumret sägs gå till en larmcentral där man inte vet någonting om trygghetspaket eller liknande.