Försenade löner, inga rättigheter, dålig utrustning och skitsnack bakom ryggen är bara några av de orsaker varför så många valt att lämna arbetsplatsen.
- Han sätter dit oss med lögner. Han vill alltid ha sista ordet, säger en av de tidigare anställda som väljer att vara anonym, om sin före detta arbetsgivare.
Inte enda problemet
Efter att PT pratat med sju av de före detta anställda kan de bekräfta att samtliga personer har valt att säga upp sig eller sluta på Sjöbodan de senaste två veckorna. Sammantaget handlar det om två kockar, en discjockey och en entrévärd medan övriga som valt att gå är personal från servis och baren.
- Enda anledningen varför man stannade var för att det var bra sammanhållning bland personalen, säger en som jobbat i servisen.
Två av personerna som jobbat på Sjöbodan sedan i våras berättar att lönen varit försenad under samtliga månader. En annan före detta anställd bekräftar att en löneutbetalning var försenad med tre veckor.
- Det här var enda månaden då lönen kom i tid, kors i taket.
Men lönerna har varit långt ifrån det enda problemet. Enligt en servitris har personalen inte haft tillgång till växelkassorna, och har ibland fått ta pengar från egen plånbok för att kunna ha möjlighet att ge växel tillbaka till gästerna.
- Man har inga rättigheter när man jobbar där, han ser bara till sitt eget bästa, säger samma person.
En av kockarna valde att sluta efter att många andra gjort samma sak.
- Egentligen har jag haft lust att gå hela sommaren men man försöker ju vara trogen mot sin arbetsplats.
Personen menar att det har varit problem i köket ur säkerhetssynpunkt då ugnen är för gammal och halkmattor saknas på golvet.
- Man har bränt sig på ugnen flera gånger. Men trots att han lovat att det ska bli en förbättring så blir det inte det, säger en av restaurangens före detta kockar.
Likviditetsproblem
Enligt många av de före detta anställda har de aldrig skrivit på något anställningsavtal. Men det värsta menar de är respektlösheten från arbetsgivaren. När PT ringer upp två andra som sagt upp sig från Sjöbodan säger de samma sak.
- Han kunde ha gjort felet men det var de anställda som fick ta skiten, säger en person som sa upp sig för två veckor sedan.
- Man pallar inte att någon står och skriker på en utan att man har gjort något, säger en annan som jobbat extra på restaurangen.
Arbetsgivaren själv anser inte att han gjort något fel och förnekar att han ska ha skrikit på de anställda eller pratat bakom ryggen på dem.
- Definitivt inte, vi behandlar våra anställda med respekt, säger Marco Ödestrand.
Restaurangägaren tycker inte att det är konstigt att sju personer valt att sluta på restaurangen de senaste två veckorna. Han ser inte att han själv har gjort något fel.
- Det är inget konstigt med det. Sommarfåglarna får alltid nya jobb på höstkanten. Jag kan inte hjälpa att några från personalen inte klarar av sina uppgifter, säger Marco Ödestrand.
- Jag har aldrig mått så bra som när jag slutade där. Ett ton som föll från axlarna, säger en som jobbat i tre år men som valde att sluta för två veckor sedan.