Missnöjd med Messings svar

Erik Berg, c, är långt ifrån nöjd med infrastrukturminister Ulrica Messings svar om den framtida hamnpolitiken.- Hon kryper undan istället för att prata i klartext, tycker Berg.

Piteå2006-04-10 00:00
Piteå-Tidningen har i ett antal artiklar skrivit om den oro hamnarna längs Norrlandskusten känner utifrån den transportpolitiska proposition som presenterats. Vissa har tolkat uppgifterna som att isbrytarna flyttas från Luleå och att näringen tillsammans med kommunerna får stå för kostnaden att hålla farlederna öppna vintertid. Dessutom har Gävle utpekats som landets nordligaste nationella hamn.

Påståenden som Ulrica Messing, infrastrukturminister, anser helt saknar grund. I torsdagens PT kommenterade hon uppgifterna i en debattartikel.

"Det är självklart för regeringen att hela Sverige ska beaktas i den statliga förhandlarens underlag. Det innebär att förhandlaren även ska ta hänsyn till hamnar norr om Gävle" skrev Messing.

Inte lugn

Berg har svårt att köpa den förklaringen.

- Jag har uppgifter som tvärt om säger att de nationella hamnarna i praktiken redan är utpekade och att man talar om tre strategiska regioner där Gävle är den nordligaste. Var finns resten av Norrland?

Att Messing överlåter frågan om isbrytarnas placering på Sjöfartsverket gör inte Berg lugnare.

- Sjöfartsverket styrs ju av regeringen.

Erik Berg är fortfarande oroad över regeringens syn på sjötrafiken i Norrland och tycker inte att Messings debattartikel gav några övertygande svar.

Osäker framtid

- EU:s föreslagna transportnätverk tar större hänsyn till våra intressen. Märkligt att Bryssel har större förståelse för norra Sveriges klimatförhållanden än vår egen regering.

Berg sitter med som ledamot i kommunägda Hamnbolagets styrelse.

- Vi vill ha tydliga besked. Stora investeringar har gjorts och planeras. Men vågar vi satsa vidare om vi inte vet vad som händer med hamnarna?

Hamnarna i Luleå och Piteå tillsammans svarar för nio procent av det gods som skeppas över kaj i Sverige. En jämförbart ansenlig mängd tonnage.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om