Missljud i bilen trots otaliga verkstadsbesök

Det finns liksom gränser för vad som kan accepteras när man köper en ny bil. Det anser Leif Sandström som 2011 köpte nytt. Tidigt dök ett irriterande, durrande ljud upp. Tre år och åtskilliga verkstadsbesök senare är problemet kvar.

Leif Sandström är luttrad över missljudet i sin bil. "Verkstaden har verkligen försökt, men problemet är kvar", säger han.

Leif Sandström är luttrad över missljudet i sin bil. "Verkstaden har verkligen försökt, men problemet är kvar", säger han.

Foto: Camilla Berglund

PITEÅ2014-04-29 05:00

Att köpa ny bil händer inte varje dag.

När det väl sker, ja, då är också kraven höga på att allt ska fungera.

För Leif Sandström i Piteå, blev inte nybilsköpet i februari 2011 riktig vad han hade tänkt sig.

Tidigt

– Det kan man inte riktigt påstå, säger han.

Leif köpte en ny Hyundai i 30 som han säger sig trivas väldigt bra med. Bortsett från en sak.

– Ett irriterande och durrande ljud som framträder mellan 1 700 och 2 000 varv på alla växlar förutom på ettan och tvåan, berättar han.

Ljudet dök upp i ett tidigt skede efter köpet.

– Det fanns och finns fortfarande garanti, så jag har inte varit orolig, säger han.

Däremot bekymrad.

– Ja, självklart eftersom jag har haft den på verkstaden otaliga gånger utan att de hittat felet, säger Leif Sandström.

Det senaste beskedet uppfattar han som att verkstadspersonalen mer eller mindre gett upp.

Spelat in

– Det känns nästan så, säger Sandström.

Han kan inte säga exakt hur många gånger han lämnat in bilen för att åtgärda problemet.

– Men det är många gånger. I bland, om jag har varit bortrest har den varit där i uppemot två veckor. Nu vet jag ju inte hur mycket tid de ägnat åt bilen under den tiden, men någon lösning på problemet har dom inte hittat, säger han.

Enligt Leif Sandström har verkstadspersonalen även spelat in ljudet och skickat det vidare till generalagenten utan att komma längre med problemet.

I förlängningen ser Leif Sandström ytterligare bekymmer.

– Om jag en vacker dag vill byta in bilen. Jag tror inte missljudet direkt höjer värdet, resonerar han.

Bra bemötande

Rent allmänt anser han det lite trist att just hans bil var ett "felexemplar".

– Jag har provkört exakt likadana modeller och inte hört något missljud som på min.

Samtidigt som han är irriterad på felet är han noga med att poängtera att den aktuella bilaffären bemött honom bra.

– Absolut och bilen i sig är helt fantastisk.

Därför vill Leif Sandström liksom inte ge upp.

– Nej. Som jag sa, bilen i övrigt är det inget fel på och det är ju fortfarande garanti kvar. Det måste bara gå hitta felet och åtgärda det, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om