I veckan flyttar hon till Skurup i Skåne för att påbörja sin utbildning vid folkhögskolan. Hon blev antagen förra året men tackade nej.
- Jag var inte redo, utan kände att jag behövde ett till år i Piteå, säger Mirja.
Ett klokt beslut med tanke på att hon läste in gymnasiet på två år. Sabbatsåret har bland annat inneburit kurser vid Institutionen för musik och medier (Musikhögskolan) i sång, piano och teori.
Vill göra sin grej
Antagningarna till Skurup folkhögskolas musikerutbildning görs på plats. Mirja blev kallad till provsjungning efter att ha skickat betyg och personligt brev. Urvalet görs efter ett praktiskt prov och ett teoretiskt.- Man sjunger efter noter, gehör testas också. I teoriprovet tar de reda på vilka musikaliska förkunskaper man har. Teoriprovet görs mest för att dela in vilken nivå man hamnar på.
Bland sina förebilder nämner Mirja: Anita O’Day, Miles Davis, John Coltrane, Dexter Gordon, Chet Baker och den holländska sångerskan Fay Claassen.
- Hon är inte känd i Sverige, men hon är absolut en av de största för mig. Om någon skulle fråga mig om mitt sound liknade någon annans i hela världen skulle det i så fall vara hennes, säger Mirja som har kontakt med sångerskan ifråga.
Unga sångerskor som vill slå igenom satsar oftast på pop. Men Mirja är inte intresserad av kommersiell musik. Hennes intresse är att jazzen ska nå ut.
- Jag vill göra min grej konstnärligt.
Mirja tycker det är viktigt att lära sig om jazzens rötter och ursprung. Hon menar att den är både traditionell och nyskapande. Att sjunga standards och göra nya arrangemang tycker hon är roligt.
Jobba brett
Utöver sången komponerar Mirja egna låtar. Hon har vunnit ett kompositionspris på Nalen i Stockholm när Sveriges jazzriksförbund höll i en jazzfinal. Som 15-åring blev hon för sitt musikutövande tilldelad ett ungdomsstipendium från Norrmejerier.I Mirjas sång och skapande finns ambitionen att jobba så brett som möjligt. Teknikövningar varvas med improvisation.
Som en del av Jazz i Piteås ungdomsstyrelse har hon upptäckt hur roligt det är att arrangera och samordna inför konserter. Hur man jobbar med andra artister, är en viktig lärdom som hon nämner.
- Jag kommer aldrig att bli en diva. Det viktiga är att ha en god ton och samarbetsvilja, säger hon.
Mirja är uppvuxen i Gällivare och kom till Piteå år 2000. Hon vet att jazzbranschen är mansdominerad, därför är det viktigt att ha skinn på näsan.
- Då söker jag mig tillbaka till rötterna i Malmfälten, säger hon och skrattar.
Sånglektion i Rom
Hon verkar inte rädd för att ta sig an utmaningar. Under sin senaste semestervistelse med en kompis tog hon en sånglektion hos en jazzsångerska i Rom. Mirja tog kontakt med henne via Internet och om sångerskan och själva upplevelsen har Mirja bara gott att säga.- Hon tyckte att jag skulle slappna av i tungrotsmuskeln och att jag skulle spela in en skiva.
Efter studierna i Skurup tänker Mirja fortsätta på samma inriktning men i ett annat land. Manhattan School of Music i New York lockar.