Drygt ett halvt år har gått sedan lagen trädde i kraft. Sedan den första juni 2017 måste handlare informera kunderna om plastpåsars miljöpåverkan, vad fördelarna är med att minska användandet och åtgärder som kan vidtas för att minska förbrukningen.
Trots att lagen inte säger konkret hur informationen ska spridas till konsumenterna och att regeringen inte har utsett någon tillsynsmyndighet för att kontrollera att den efterlevs så verkar handlarna i landet ha tagit detta på allvar. Enligt Ann Christiansson, som är näringspolitisk expert på Svensk handel, så har det hänt mycket när det kommer till användandet av plastkassar.
– Det har ännu inte publicerats några siffror som visar exakt hur mycket användandet har minskat, men det finns indikationer på att det har minskat med mellan 30-40 %. I överlag verkar handlarna positiva och många har tagit det ett steg längre och frågar kunder om de verkligen behöver en plastkasse eller har börjat ta betalt för plastkassarna, säger Ann Christiansson.
Många av de som har börjat ta betalt för plastpåsar skickar överskottet till miljöfrämjande ändamål. Bland annat är H&M, Kappahl och Lindex en del av ett initiativ som heter "one bag habit", där man utformat gemensamma riktlinjer för att minska förbrukningen av plast. I de lokala butikerna i Piteå är man positiva till initiativet.
– Vi märker tydligt att det går mindre plastkassar. Vi behöver nästan aldrig fylla på. Det är bra för miljön och i överlag är det bra respons även från kunderna trots att påsen idag kostar några kronor. Det gör nog skillnad när de vet att pengarna inte stannar hos oss, säger Agnes Minrell, säljare på Lindex.
Katrin Öhlund är butikschef på H&M i Piteå och även hon är positiv till initiativet.
– Till vår glädje märker vi att förbrukningen av plast minskar, säger Katrin Öhlund.
Kronans apotek säger att deras förbrukning av plastpåsar på en nationell nivå har gått ner med 38%. I den lokala butik de har i Gallerian har man inga exakta siffror, men man märker tydligt att det har gått ner även här.
– Vi märker av att det går mindre påsar idag. Vi frågar om kunden behöver påse, men ofta har de med sig en egen. Konsumenterna verkar mer medvetna om miljön idag, säger Kerstin Jensen, apotekstekniker på Kronans apotek.