Vissa har tolkat uppgifterna som att isbrytarna flyttas från Luleå och att näringen tillsammans med kommunerna får stå för kostnaden att hålla farlederna öppna vintertid. Dessutom har Gävle utpekats som landets nordligaste nationella hamn.
Påståenden som Ulrica Messing, infrastrukturminister, anser helt saknar grund. I dag kommenterar hon uppgifterna i en debattartikel på sidan fem i dagens PT.
Eget liv
- Det verkar som om frågan levt sitt eget liv. Inte någonstans i propositionen nämns någonting om att isbrytarna ska flyttas från Luleå. Det är förövrigt Sjöfartsverket som beslutar i den frågan, kommenterar Messings pressekreterare, Lovisa Lagerström Lantz.
Finansieringen av isbrytningen är något som även fortsättningsvis ska fördelas solidariskt.
- Vi är fullt medvetna om hur viktiga sjötransporterna är för basindustrierna i Norrland.
Statlig hamnpolitik
Inte heller förstår Messing och Lagerström Lantz var ryktet om Gävle som Sveriges nordligaste nationella hamn kommer ifrån.- Några konkreta hamnar finns inte utpekade. Möjligen är uppgifterna hämtade från Godstransportdelegationens förslag till nätverk från 2002. Men underlaget i den utredningen bedömdes inte som tillräckligt för att något beslut skulle kunna tas, säger Lagerström Lantz.
Kombiterminaler
I dag drivs landets hamnar av kommunerna och andra lokala eller regionala aktörer.- Någon statlig hamnpolitik existerar inte.
Det är, enligt regeringen, ett problem. Förslaget är därför att ett antal strategiska nationella hamnar bör pekas ut där statliga investeringar i infrastrukturen kan göras. I urvalet ska hänsyn även tas till andra transportslag på väg och järnväg. Det talas om så kallade kombiterminaler.
- Vilka hamnar som får en prioriterad ställning ska utredas av en förhandlingsperson som regeringen utsett. Först därefter kommer beslut att fattas i frågan.