Mindre kringel-krångel på E4

15 000 förare per dygn kan ana ljuset i tunneln. Kringel-krokarna på E4 förbi Kopparnäs har blivit färre. På onsdagen stängdes två "omfartsvägar" när E4 delvis öppnades för genomfartstrafik.

"Allt har gått bra och vi hoppas det fortsätter så den tid som är kvar", säger Tommy Höjsten.

"Allt har gått bra och vi hoppas det fortsätter så den tid som är kvar", säger Tommy Höjsten.

Foto: Camilla Berglund

PITEÅ2015-07-15 19:22

En sak är säker, det kommer bli betydligt tryggare att färdas mellan Piteå och Luleå framöver.

Bred E4 med salsgolvsjämn asfalt, mitträcken och planfria korsningar banar väg för 110-fart och sannolikt färre riskfaktorer.

"Tomtens verkstad"

Tidigt på försommaren i fjol sparkade Trafikverket och Peab igång med 150-miljonersprojektet – och nu kan början till slutet skönjas av Det Stora Vägbygget.

Fem nya överfarter – två viadukter över E4, två tunnlar under vägen, samt en gång- och cykelanpassad träbro över Alterälven – är konceptet som i slutändan ska bädda för planfria korsningar mellan Ladrike i norr och Bonäset i söder.

Fortfarande råder lite av "tomtens verkstad" längs sträckan med ett 30-tal personer dagligen inloggade på vägprojektet, med lastbilar, grävare, baklastare, vägbultar och asfaltsekipage i maskinarsenalen.

Påsläpp på E4

I början och slutet längs nämnda sträcka (utanför Statoil samt mot Bertnäs) finns de stora snart färdigbyggda betongbroarna över E4, där förbipasserande trafik än så länge får "köra runt" på tillfälliga omfartsvägar.

Däremot är snirklarna förbi de två vägtunnlarna under E4 numer ett minne blott. På onsdagen kunde trafiken släppas på över tunnlarna vilket säkert gladde 15 000 förare som i snitt passerar sträckan dagligen i semestertid.

Kör så det ryker

Parallellt med broar och tunnelbyggen pågår asfaltsbeläggning från Ladrike mot Piteå-hållet.

Asfaltsgänget kör bokstavligen så det ryker – men bara kvällar och nätter från klockan 20.00 och fram till 05.00. I måndags startade racet.

– Regnar det som det gjorde förra veckan går det inte att asfaltera. Då fäster inte asfalten och det är bara att ställa in, förklarar Tommy Höjsten från Trafikverket.

Samtidigt med beläggningsarbetet görs även insatser för att fräsa ett mittspår i vägen; alltså märka ut vart mitträcket ska placeras för att särskilja 2+1-filerna.

Gång- och cykelbro

Efter semestrarna startar bygget av en ny gång- och cykelbro över Alterälven.

Det blir en 21 meter lång träkonstruktion som placeras uppströms över älvfåran parallellt med E4.

Mark- och miljödomstolen har gett träbron sin välsignelse – dock med hårt anpassade byggtider för att inte störa lekande fisk i älven.

– Vi räknar med att vara färdiga med bron under oktober, samtidigt med de övriga vägjobben på E4, säger Tommy Höjsten.

Inga intermezzon

Trots den intensiva trafiken, begränsade hastigheter, många månaders trafikstörningar och säkert en del suckar och stön har E4-jobben i Kopparnäs förflutit utan intermezzon.

– Peab har gjort ett bra jobb med avspärrningar och bygget av alla chikaner, dessutom visar folk i gemen stor respekt för det arbete som pågår längs sträckan. Allt har gått bra och vi hoppas det fortsätter så den tid som är kvar, säger Tommy Höjsten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om