Att tunga fordon i allt större utsträckning väljer att köra på HVO-diesel är ingen nyhet. Att nu den här möjligheten finns även för personbilar kommer allt mer.
OKQ8 i Piteå har i dagarna invigt sin nya pump.
– Som jag är vi första stationen i Norrbotten, men jag vet att det är fler på gång, säger föreningschefen Miklael Gustavsson.
Men, motortekniken har en del att jobba på för att kunna svara upp till allt tuffare miljökrav.
– I dagsläget är det visst bara Peugeot och Citroen som har godkänt HVO för sina dieselbilar. För Peugeot handlar det om bilar från och med årsmodell 2008, säger han.
HVO-bränslet benämns av en del som framtidens fossilfria diesel. Det är ett helt förnybart biodrivmedel som framställs från avfall och olika restprodukter.
Sedan länge har det varit klart att alla lastbilar som går att tanka med diesel kan köras på Diesel Bio HVO.
– Det är väl egentligen just på den tunga fordonsflottan som de stora miljöbesparingarna sker, säger Mikael Gustavsson.
Inte undra på. HVO-diesel beräknas minska lastbilarnas koldioxidutsläpp med upp till 90 procent jämfört med utsläppen från vanlig diesel.
I takt med osäkerheten kring beskattningen av vanlig diesel, lär bilindustrin anpassa sina motorer att kunna drivas med mer miljövänliga bränslen. Där kommer det fossilfria HVO-bränslet in i bilden.
– Vi sålde 175 liter den första dagen pumpen var igång. Det lär bli mer, säger Mikael Gustavsson.