Detta är en av de större satsningar som gjorts på Upplevelseindustrin, totalt ger KK-stiftelsen 24 miljoner under de kommande två åren.
Förutom Piteå, får även bland annat Hultsfred, Trollhättan och Grythyttan pengar.
- Detta gör det möjligt för oss att fortsätta det arbete som vi genomfört för att stärka och sprida budskapet om Upplevelseindustrin i norr. Ett härligt meddelande att få, säger Helene Röckner, kommunchef.
Stärka småföretagare
Upplevelseindustrin i Piteå handlar både om musik, medier och turism - bland de stora aktörerna finns Institutionen för musik och medier (Musikhögskolan) som bland annat utbildar Upplevelseproducenter och journalister och Pite havsbad, men även många mindre aktörer som exempelvis Bölebyns garveri.Förhoppningen är att pengarna nu ska stärka småföretagarna och även näringen i stort, samt även kunna leda till nya jobb.
Redan i dag pågår fler olika pilotprojekt, bland annat i samband med Institutionen för musik och medier. Dessa kan nu fortsätta och utvecklas och även nya kan starta.
- En sak som vi jobbat med är industriella upplevelser, att exempelvis sy ihop paket för dem som kanske vill uppleva skogsbruket förr och nu. Här finns det ett stort intresse, säger Ola Lidström, tillförordnad koordinator.
Mötesplats Upplevelseindustrin Piteå är en av åtta nationella mötesplatser initierade av KK-stiftelsen.
Projektets övergripande mål är att utveckla upplevelseindustrin inom turism/upplevelse samt musik och media, i Piteå och i regionen, och därmed bidra till att öka aktörernas konkurrenskraft.