Miljoner att spara på telefonbyte

TELEFON. Genom att byta telefonoperatör kan Norrbottens läns landsting spara miljonbelopp. Norrbottens läns landsting skulle kunna spara miljontals kronor genom att byta telefonoperatör. I dag använder sig landstinget av Telia Sonera AB, precis som de flesta andra landsting i Norrland med undantag för Landstinget Västernorrland.

Piteå2005-12-28 00:00
<br /><br />Första januari i år ersatte Landstinget Västernorrland nämligen Telia med Ventelo Sverige AB.<br /><br /><h3>Fyra miljoner inbesparat</h3>I och med operatörsbytet har man lyckats spara fyra miljoner kronor på mindre än ett år.<br /><br />I augusti uppgick Landstinget Västernorrlands telefonikostnad till 12,3 miljoner kronor. För samma period uppgick telefonikostnaden för Norrbottens läns landsting till 17,5 miljoner kronor.<br /><br />Detta innebär att Norrbottens läns landsting fram till augusti i år betalade 5,2 miljoner kronor mer än Landstinget Västernorrland, trots att Norrbotten har 300 färre anställda inom landstinget.<br /><br /><h3>Låg totalkostnad</h3>Göran Wallo, divisionschef för service vid Norrbottens läns landsting, menar att det finns vissa svårigheter när man jämför två landsting mellan varandra.<br /><br />- Man kan inte jämföra äpplen med päron. I vår totalkostnad ingår allt från fast och mobil telefoni till intranät och datakommunikation. Detta klarar vi på cirka 30 miljoner per år totalt sett, vilket gör att vårt landsting har den överlägset lägsta totalkostnaden av alla landsting i Sverige.<br /><br /><BrödFråga>Så du tror inte att Norrbottens läns landsting skulle tjäna mer pengar på att byta operatör?<br /><br /></BrödFråga>- Jo, det tror jag. Men det finns mycket annat som väger in. Själva trafikkostnaden kan vara billigare men om man söker en viss sänkning på ett område så kan man få igen det på ett annat håll.<br /><br />När det gäller telefonin samarbetar Norrbottens läns landsting med Västerbottens läns landsting. Något som ger volymfördel vid upphandling.<br /><br />- Tack vare samarbetet kan vi få fram bättre lösningar, säger Göran Wallo.<br /><br /><h3>Fler faktorer</h3>Anders Tillander, Telias försäljningsansvarige för offentlig sektor och företagets nyckelkunder, anser också att man måste se till fler faktorer än priset när man jämför kostnader.<br /><br />- Man kan inte bara titta på priser utan även lösningar. Servicenivån och tjänstefunktionerna syns inte på prislappen. Landstingens kostnader beror bland annat på antalet anställda, hur många användare av mobil och fast telefoni det finns samt vilka funktioner som används. Växelns roll och vilken servicenivå landstingen väljer att ha spelar också en stor roll.<br /><br /><h3>Funktionerna är viktigast</h3>- Priset är viktigt, men funktionerna är ännu viktigare. Dessutom handlar det om hur mycket varje landsting ringer. <br /><br />- Om en av Telias kunder ringer för en miljon kronor och en kund hos ett annat företag ringer för 800 000 kronor kanske Telias kund ringer 30 procent mer. Då är Telia billigare, menar Anders Tillander.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om