Barnen samlar mycket av materialet inne. Sedan sorterar och förvarar man det utomhus.
– Så slipper man lukten säger förskolläraren Åsa Svärdsudd.
Lärande med Bertil och Doris
Figurerna ”Städ-Bertil” och ”Skräp-Doris” är en del i undervisningen för att förklara hur man ska göra med sitt skräp.
– Städ-Bertil han städar och Skräp-Doris hon stökar, berättar Nellie Bollerup.
När man är på utflykt har man gjort som vana att alltid plocka skräp. Här är alla dagar ”skräp-plockar-dagar”.
Återvinningsdags
I dag är det dags att åka till återvinningen och barnen hjälps åt att hämta lådororna med skräp som ska återvinnas.
Här har man satt samma symboler på lådorna som man sedan ser ute på återvinningscentralen.
– Så blir det lätt att förstå vad som ska vara vart, även för de minsta barnen, berättar Åsa.
Lastning av minibussen
Jordan Thorsén lastar in den blå påsen i skuffen på minibussen, den står vanligtvis i målarrummet, fylld av gamla teckningar som ingen tog hem.
När vi kommer fram till återvinningstationen tömmer barnen själva bussen på lådor och de är snabbt igång med att lägga allt på rätt plats.
Nellie Bollerup ska slänga teckningarna från målarrummeti rätt container. Det är svårt att hålla sig från att stanna och titta innan hon lägger in dem i den överfulla containern.
– Titta, här är en teckning som jag har gjort, utbrister hon glatt.
Varför lämnar man saker på återvinningen?
– Då blir det nya grejer av det som man slänger, berättar Joel Backman.
– Det är en sak som är lite dåligt på centralerna, att barn inte når upp för att fylla själva. Ofta är det fullt så man måste använda öppningen längst upp, berättar förskoläraren Anders Lindblom.