Miljökämpar på uppdrag

På Tallkottens förskola på Djupviken är det självklart med återvinning.Här åker man till återvinningsstationen med förskolans egen minibuss för att lämna in plast, metall, glas, pappersförpackningar och tidningar.

Emil Roslund sträcker på sig för att nå upp till hålet på återvinningen. Han får hjälp av Jordan Thorsén att tömma det sista i lådan för plast.

Emil Roslund sträcker på sig för att nå upp till hålet på återvinningen. Han får hjälp av Jordan Thorsén att tömma det sista i lådan för plast.

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2014-03-23 19:55

Barnen samlar mycket av materialet inne. Sedan sorterar och förvarar man det utomhus.

– Så slipper man lukten säger förskolläraren Åsa Svärdsudd.

Lärande med Bertil och Doris

Figurerna ”Städ-Bertil” och ”Skräp-Doris” är en del i undervisningen för att förklara hur man ska göra med sitt skräp.

– Städ-Bertil han städar och Skräp-Doris hon stökar, berättar Nellie Bollerup.

När man är på utflykt har man gjort som vana att alltid plocka skräp. Här är alla dagar ”skräp-plockar-dagar”.

Återvinningsdags

I dag är det dags att åka till återvinningen och barnen hjälps åt att hämta lådororna med skräp som ska återvinnas.

Här har man satt samma symboler på lådorna som man sedan ser ute på återvinningscentralen.

– Så blir det lätt att förstå vad som ska vara vart, även för de minsta barnen, berättar Åsa.

Lastning av minibussen

Jordan Thorsén lastar in den blå påsen i skuffen på minibussen, den står vanligtvis i målarrummet, fylld av gamla teckningar som ingen tog hem.

När vi kommer fram till återvinningstationen tömmer barnen själva bussen på lådor och de är snabbt igång med att lägga allt på rätt plats.

Nellie Bollerup ska slänga teckningarna från målarrummeti rätt container. Det är svårt att hålla sig från att stanna och titta innan hon lägger in dem i den överfulla containern.

– Titta, här är en teckning som jag har gjort, utbrister hon glatt.

Varför lämnar man saker på återvinningen?

– Då blir det nya grejer av det som man slänger, berättar Joel Backman.

– Det är en sak som är lite dåligt på centralerna, att barn inte når upp för att fylla själva. Ofta är det fullt så man måste använda öppningen längst upp, berättar förskoläraren Anders Lindblom.

Talkotten I ur och skur

I Ur och Skur Tallkotten på Djupviken arbetar med Friluftsfrämjandets I ur och skur metodik.

Är en fristående förskola som drivs som personalkopperativ.

Här jobbar man efter hållbar utveckling med ”grön flagg”.

Grön Flagg är både ett verktyg och en certifiering. Över 2 500 skolor & förskolor är anslutna till Grön Flagg i Sverige. Detta är det största nätverket för skolor och förskolor inom hållbar utveckling i Sverige. Verktyget är kostnadsfritt och drivs av Håll Sverige Rent.

Åsas tips

Börja med ett sammanhang som är enkla för barn, ett bra sådant är djur och djur i naturen.

Kompiskissa, gå flera på toa innan man spolar. Prata om vatten och toaletter.

Vad händer om man lämnar kranen på?

Vad händer om det ligger glas i skogen?

Köp second hand – förklara och prata om tillsammans.

Tydliga symboler, gärna samma som på återvinningen. Lätt för alla att lägga rätt.

Alla hjälps åt – låt barnen följa med på återvinningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!