- Det stämmer att det är dyrare att köra miljövänligt. Jag får betala nära 4000 kronor mer per år i skatt för min gasdrivna bil jämfört med en konventionell diesel som släpper ut mer avgaser. Det är konstigt, men det här är något Volvo i Göteborg försöker få Skatteverket att ändra på, säger Yngve Holm, ägare till en av de två gasdrivna bilar som provkörs i Piteå.
En konventionell diesellastbil betalar 500 kronor i fordonskatt och 11522 kronor i vägavgift per år. Yngve Holms gasbil kostar 984 kronor i fordonskatt och 14 288 i vägavgift. Hans bil kör virke till Piteå hamn. Den andra bilen ägs av BurLink och kör kraftliner för Smurfit Kappa.
- Tekniken fungerar utmärkt. Räckvidden är kortare, cirka 65 mil, men bilen har en mycket lägre ljudnivå, bra vridmoment i motorn, och det känns bra att det ryker vitt ur avgasröret, säger Yngve Holm, som pekar på att han kan mycket väl tänka sig att samtliga fordon i åkeriet får miljövänligt bränsle i framtiden. Just nu körs hans och BurLinks bil på en importerad holländsk DME i väntan på att produktionen av BioDME i Piteå går igång.
Försenad produktion
De får dock vänta på det. Hittills har projektet vid Chemrecs anläggning haft stadig uppförsbacke. PT skrev 10 oktober att fyra månader efter beräknad start producerades inget miljövänligt bränsle vid anläggningen vid Smurfit Kappa. Det var meningen att driften som redan då var försenad flera månader skulle vara igång vid maj-juni men så blev det inte.
10 oktober bedömde Chemrecs platschef Birgitta Marke i PT att starten skulle ske vid månadsskiftet oktober/november, men nu vill hon inte ge någon tidpunkt.
- Jag ger ingen intervju där jag anger någon tid men vi är stegvis på väg. Just nu kör vi förgasning av svartlut som är en del i processen, säger Birgitta Marke.
Ändra beskattningen
Per Salomonsson, projektledare vid Volvo Technology i Göteborg tycker att det är tråkigt att inte BioDME -produktionen kommit igång.
- Men det är sådant som kan hända när man utvecklar ett nytt bränsle, säger Per Salomonsson som också bekräftar att Volvo ligger på Skatteverket för att ändra beskattningen av de bilar som trots motlut rullar i det EU-finaniserade projektet.
- Vi vill att det görs undantag i beskattningen. Det är tokigt att en åkare ska drabbas av högre skatt när denne vill köra miljövänligt, säger Volvos projektledare.
Ulf Båsjö, rättslig expert vid Skatteverket, förklarar varför "gasbilar"fått högsta skatteklass.
- Vägavgiften bestäms utifrån vissa av motorns utsläpp där utsläppsvärdena för gasmotorer tas fram med andra testmetoder än för dieselmotorer. Eftersom gränsvärdena för vägavgifterna är satta utifrån de testmetoder som gäller för dieselmotorer, går det inte att säga att en gasmotor uppfyller kraven. Det är därför de gasdrivna bilarna hamnat i en högre skatteklass, säger Ulf Båsjö.