- Vi har bekymmer med avverkningen och konsekvensen blir givetvis att skogsindustrierna i sin tur kan få problem med virkesförsörjningen, konstaterar Tommy Nilsson, kundansvarig på Sveaskog Norrbotten.
Ansträngd situation
Per Embertsen på SCA Packaging i Munksund bekräftar att man har det jobbigt med att få virkesförsörjningen att hänga ihop.- Det är ansträngt men än så länge ingen påverkan på produktionen, men visst finns en oro för att vi ska tvingas till stopp på grund av virkesbrist. Varje dag det är minusgrader är vi glada.
Morgen Yngvesson, virkeschef på SCA Skog AB Virke Nord, konstaterar att problemet är att kunna ta sig ut till rätt avverkningsplatser. Den dåliga bärigheten i skogen sätter stopp för detta och konsekvensen blir att man istället får avverka på platser längre in i landet.
Längre transporter
- Följden av detta blir längre transporter som i sin tur sätter ner kapaciteten. Dessutom gör det att vi tvingas avverka mer på dessa platser än planerat.Ett annat problem för virkestransporterna är det extremt hala väglag som tidvis råder.
- Även om vi tar oss till och från avverkningsplatserna kan transporterna bli stillastående i timmar på de allmänna vägarna i väntan på sandbilen, säger Morgen Yngvesson som konstaterar att en minskning av produktionstakten är oundvikligt om det inte går att få fram tillräckligt mycket virke.
Värsta över
- Men än så länge förlitar vi oss på att det ska bli kallare.Hos Norra Skogsägarna upplever man att de värsta problemen börjat lägga sig.
- Det var värre tidigare men sedan julveckan har det stabiliserat sig och många vägar har fryst till. Det är inte helt problemfritt men det börjar gå åt rätt håll, säger Mats Boström, virkeschef på Norra Skogsägarna.
- Det har varit låga flöden och låga lager hos industrierna men nu börjar vi bygga lager igen på våra sågverk.