Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF, körde hårt under lördagen.
Mitt i rusningstrafiken bland helgshoppare i Småstaden stod MHF upp, tillsammans med kusinerna från NBV, för att understryka vikten av trafiknykterhet.
– Det är alltjämnt den viktigaste punkten på dagordningen, förklarade Lorentz Holmgren, lokal MHF-boss.
Fyllestyrningar
Men trots all propaganda förekommer det varje helg, och likväl många kvällar, att folk kör motordrivna fordon med alkohol i kroppen.
En fältstudie av rattfylleriets omfattning talar klarspråk.
Fyllestyrningar är långt ifrån unikt, det förekommer överallt – och omsänder resulterar det i både tillbud och tragiska olyckor.
Kör för tidigt
– Folk överskattar sina förmågor och många kör alldelens för tidigt efter festkvällar med alkohol inblandat, säger Lorentz Holmgren.
I Sverige är gränsen för rattfylleri 0,2 promille alkohol i blodet. 1,0 promille räknas som grovt rattfylleri och kan resultera i fängelse.
Från 1999 gäller nollgräns för narkotikaklassade substanser i blodet i trafikbrottslagen.
30 eller 50
En annan omdiskuterad lokal fråga i Piteå gällde hastighetsnivån i city.
50 eller 30 km/h? Frågan är ännu uppe på den kommunala/politiska agendan – och därför efterlyste MHF åsikter i en enkät.
– Såvitt jag flyktigt kunnat bedöma handlar det om två läger med ungefär hälften för vart alternativ, säger Lorentz Holmgren.