– Äntligen blir det mer dans i förskolan, och Norrbotten är först, säger Cecilia Björklund Dahlgren, professor i danspedagogik vid Luleå tekniska universitet.
På fredagen startade kursen för de 30 förskollärarna i den jättestora ljusa danssalen på Acusticum på Piteås musikhögskola. Med på dagens lektion i dans är några barn från Rönnens förskola och det dröjer inte länge förrän både barn och pedagoger blir insvepta i dansens magiska värld under Cecilia Björklund Dahlgrens ledning.
På Rönnens förskola arbetar Lena Öhlund som förskollärare. Hon har gått flera kurser i dans i förskolan och använder det i arbetet med barnen. Hon har dock uppmärksammat problem med att få använda musik till dansen. I Spotifys avtalsvillkor står det att det är förbjudet att använda tjänsten i andra sammanhang än som privatperson.
– Musik är svårt, för att vi inte ska bryta mot rättigheterna, men vi använder oss av tamburinen mycket nu. Vi har dansat som insekter och som fjärilar. Nu dansar vi som björnar i skogen.
Kursen i danspedagogik sammanfaller med att läroplanen för förskolan, Lpfö 98, nu revideras. Det kommer bli mer fokus på fysisk aktivitet och mindre på IT berättar Cecilia Björklund Dahlgren.
– Dans handlar inte om att ha fredagsdisco, eller att bara svänga runt lite till musik. Dansen stärker barnens fantasi och inlevelseförmåga, det är ett sätt att kommunicera med sin kropp, säger hon till pedagogerna i salen.
Hon springer bort till datorn och sätter på en sång med Edith Piaff.
– Vi har musik runtomkring oss hela tiden. Den bara finns där, men vi behöver främja upplevelser av musik man annars inte möter.
Hon nämner jojk, flamenco och klassisk musik bland annat. Sen sätter hon på Vivaldi.
– Musiken talar liksom om för oss när vi ska börja och sluta, säger hon och visar hur man kan göra för att följa musiken.
– I dansen behöver man inte berätta så mycket, man bara gör, precis som i leken, fortsätter hon.
Johanna Karlsson och Veronica Melin är förskollärare på Strömnäsbackens förskola. De är några av de har fått möjlighet att gå kursen på betald arbetstid. De arbetar på olika avdelningar men hade arbetat ihop vid ett tidigare tillfälle. Nu ser de fram emot kursen.
– Nu känner man ju bara ett lyckorus, efter det här, säger Veronica Melin, med ett leende.
– Jag sökte för att jag vill utmana mig själv i dansen, man får släppa det där med att göra rätt, säger Johanna Karlsson.
– Jag har ingen dansvana sen tidigare, jag har varit med när danspedagogen har kommit, men inte dansat själv. Nu känns det jättespännande med kursen, säger Veronica Melin.
Johanna Karlsson ser en utmaning i att Cecilia Björklund Dahlgren tar in mycket balett i sina övningar, men Veronica Melin tror att det kommer gå bra ändå.
– Vi är esteter inom konst och form, så man har det i hjärtat. Man måste bara våga utmana sig själv, säger Veronica Melin.
Nu tror de att de kommer försöka involvera kollegor och barn även från de andra avdelningarna.
– Vi vet ju att det är tufft för de som är kvar så här på en fredag. Vi ska ju vara här imorgon också då är det ju lättare, eftersom det är vår fritid, säger Veronica Melin och får medhåll av Johanna Karlsson.
– Vi är tacksamma att vi får den här chansen. Vi vill verkligen tacka kollegor och chefer, säger Veronica Melin och får återigen medhåll av Johanna Karlsson.