Medborgarförslag vill öppna Ankarskatavägen
Bygg hastighetsdämpande hinder och öppna Ankarskatavägen för all trafik. Den uppmaningen framkommer i ett medborgarförslag till kommunstyrelsen i Piteå.
I dag är Ankarskatavägen stängd för allmän genomfartstrafik, endast öppen för buss samt gång- och cykeltrafikanter. Ett medborgarförslag har lämnats in med syfte att öppna gatan igen. Från politikerhåll är frågan öppen.
Foto: Simon Berggren
Ankarskatavägen i Piteå har varit föremål för diskussioner i nära 20 år.
De boende längs gatan kan sägas vara delade i två läger. Det ena vill ha den stängd, den andra vill ha den öppen.
Otrygghet
Nu har ett medborgarförslag skickats till kommunstyrelsen med begäran att öppna gatan, men då samtidigt bygga farthinder eller vidta andra hastighetsdämpande åtgärder.
Anledningen är förstås den redan höga trafikintensiteten, men även bristen för respekt när det gäller hastigheten längs sträckan.
Som situationen är i dag är gatan stängd - stängd för allmän trafik mellan Fårövägen och Torvgatan. Den är byggd med gång- och cykelgenomfart samt buss.
Personen bakom medborgarförslaget anför att som situationen är nu, bryter allt för många bilister mot genomfartsförbudet, något som i sig förorsakar en otrygghet.
De boende kan inte med säkerhet veta om det kommer bilar eller inte.
Hinder
2002 fick Teknik- och gatukontoret i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en öppning av Ankarskatavägen skulle kunna göras.
Kontoret konstaterade snabbt att en öppning skulle medföra ökad trafikintensitet och sannolikt även högre hastigheter längs gatan. Därför måste i så fall fartdämpande hinder kombinerat med en sänkning av hastigheten till 30 kilometer i timmen från Fårövägen ner till Jakobs väg, cirka 1,2 kilometer.
Enligt teknik- och gatukontorets bedömningar skulle det gå att anlägga fartdämpande hinder på sju platser längs sträckan.
För att underlätta för busstrafiken och för att slippa för mycket accelerationer och inbromsningar anses upphöjda passager, liknande de i centrala stan bättre än direkta "fartgupp".
Från politikernas sida finns ett intresse att diskutera frågan.
Samrådsmöte
I sitt svar på medborgarförslaget säger sig kommunalrådet Peter Roslund, s, vara öppen för en diskussion. Han konstaterar samtidigt att anledningarna till att den i dag är stängd, är två - både en trafikfråga, men även en budgetfråga.
Han konstaterar samtidigt att Ankarskatavägen främst ska användas av de boende i området. den ska inte fungera som en genomfartsled. För det ändamålet finns Norra ringen.
Roslund anser också att innan ett beslut tas måste de som bor i området få säga sitt vid ett samrådsmöte. Han konstaterar också att det slutligen handlar om ekonomi. Ska gatan öppnas måste åtgärder vidtas och då måste dessa kostnader minimeras. Slutligen en fråga för budgetberedningen således.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!