Med Youtube som extrajobb

Dreamhack, världens största LAN, pågår under helgen. En av de som åker dit är Kevin Lilja, 21, från Arvidsjaur. Han startade sin första Youtubekanal när han var tio år, idag har han över 100 000 prenumeranter.

WAFFLE. Så heter Youtubekanalen som Kevin Lilja har som extrajobb vid sidan av studierna.

WAFFLE. Så heter Youtubekanalen som Kevin Lilja har som extrajobb vid sidan av studierna.

Foto: Linnea Lundström

Piteå2017-11-30 18:00

Kamerautrustningen är packad och hotellrummet bokat. Första gången Kevin Lilja besökte Dreamhack var för fyra år sedan, då sov han i LAN:ets sovsal och spelade datorspel fyra dagar i streck. Nu för tiden åker han dit främst för gemenskapens skull, träffa likasinnade och inte minst: fans.

Kevin Lilja startade sin första Youtubekanal när han var tio år, då tillsammans med en kompis.

– Jag har alltid gillat tv-spel, sen jag fick mitt första Playstation 1 när jag var sex år. Något år senare började jag spela datorspel, det händer ju alltid en massa roliga saker när man spelar så jag och min kompis började filma när vi höll på. Så kom vi underfund med att vi kunde ladda upp det på Youtube också, säger Kevin Lilja, 21.

Den Youtubekanalen drev de tillsammans. För fem år sedan startade Kevin sin egen kanal, men det var i somras som följarantalet verkligen tog fart.

– För ett tag sedan tog jag en paus. Det gick lite segt, kanalen gick aldrig uppåt, snarare nedåt, och jag lessnade på att spela. Men jag kände att det var synd att lämna mina då 20 000 följare bakom mig så jag bestämde mig för att börja om och tänkte, fan, kommer jag tillbaka nu ska jag göra det ordentligt. Och det gick ju bra.

På sex månader fick han 80 000 prenumeranter och åtta miljoner klick. Inte minst för att han började göra sina videos på engelska, för att nå en bredare publik.

– Det var nog dels därför. Jag började också göra mina videos på ett annat sätt, klippa dem och få in mer humor. Sen tror jag det är lite tur inblandat också, nåt klipp spreds på Facebook och i en grupp för CS:Go Sverige.

I Kevins Youtubevideos ser man honom oftast spela just Counter-Strike: Global Offensive, men han gör också mer livsstilsinriktade klipp där han videobloggar och filmar resor - alltid med humorn nära till hands. Sedan i höst studerar han vid journalistikprogrammet med inriktning TV-produktion i Piteå, och medger att tiden till Youtube ibland tryter.

– Jag försöker lägga ut en video i veckan, men med skolan finns inte alltid den tiden. Det är synd, ju fler följare man har desto mer kommentarer får man, folk som undrar varför det inte kommit någon ny video på en vecka. Det är väldigt kul med den responsen men det ger ju mycket press och ibland tror jag det är svårt att förstå att en video tar ungefär en arbetsdag att göra.

I skrivande stund har Kevin nästan 106 000 prenumeranter på kanalen ”Waffle”, och responsen är enligt honom själv mycket positiv.

– Jag får väldigt bra repsons, nästan inga dislikes och mycket positiv feedback. Prenumeranterna stiger hela tiden och det är kul att spela, det är därför jag fortsätter. Man får en inkomst samtidigt som man har skitkul. Man får mycket möjligheter, säger han.

Sedan tre år tillbaka är han med i Youtubenätverket Splay, som Kevin själv kallar för en sorts manager.

– Man skulle kunna säga att jag är anställd hos dem. De fixar så att reklamen hamnar på mina klipp, har hand om pengarna jag tjänar via Youtube, hittar samarbeten åt mig och pushar min kanal.

Just nu ser han Youtube som ett extrajobb vid sidan om skolan, men i framtiden hoppas han kunna göra det fulltid så länge intresset finns kvar hos honom själv och hos följarna.

Men nu närmast väntar alltså Dreamhack, världens största LAN.

– Det ska bli skitkul att få träffa fans och hänga med de som man annars bara snackar med via internet.

Dreamhack

Äger rum i Jönköping den 1-4 december.

Grundades 1994 i Malung. Utan internetuppkoppling bjöd Kenny Eklund och Martin Öjes in sina kompisar till skolans kafeteria.

Idag är det världens störsa LAN, eller ”digitala festival”.

Är, förutom ett LAN, också en mässa där företag ställer ut nya spel, teknik och utrustning.

År 2015 var 23 425 olika enheter uppkopplade mot samma nätverk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om