Filmen är 26 minuter lång och därmed för lång för kortfilmstävlingen.
- Vi vann ingenting, men var å andra sidan inte nominerade. Vår seger var att ens komma med, säger Fjellström som har Piteå som sin andra hemstad.
Enorm bekräftelse
Omkring 5 000 filmer från hela världen lär ha anmälts."Situation Frank" anmäldes via Svenska filminstitutet. Beskedet att den blivit antagen kom med bara några veckors varsel.
- Jag förstod inte riktigt vad vi hade blivit antagna till. När man började bli insatt tänkte jag "fantastiskt kul, vilken enorm bekräftelse". Samtidigt var vi mitt uppe i produktion med en massa annat.
Några möten bokades inte in. I stället tog Fjellström med sig material om två kommande långfilmsprojekt, "Kapten Sverige" ("ett försök att göra svensk superhjältefilm") och "Tompta" ("en historia som bygger på det svenska tomte-väsendet") för att kunna presentera för potentiella samarbetspartners.
- Jag och Patrik (filmens Arvidsjaur-bördige regissör) tänkte att vi åker dit och träffar så många människor som möjligt. Sedan följer vi upp det när vi är tillbaka i Sverige.
- Det tips vi fick var "gå på allt, träffa alla". Det har vi försökt efterleva, säger Nina Axelsson från Film i Västerbotten.
Fjellström menar att kritikerveckan i mångt och mycket är den "näst finaste" sektionen i Cannes och att den syftar till att ta fram nya namn. För honom som producent ger det en viss chans att "breaka". Att ha med en film i programmet underlättar mycket i kontaktarbetet.
- Har man varit med i kritikerveckan har man väldigt god chans att så småningom komma med i stora tävlingen, alternativt i kritikerveckan igen. Bara att få med våra namn i rullorna är en bekräftelse, säger han
- Framför allt knöt vi så många kontakter som möjligt med våra skandinaviska kollegor. Man fick en chans att umgås vilket gör det mycket en-
klare att kommunicera med dem nästa gång, säger Fjellström.
Han får medhåll av Nina Axelsson.
- Jag har fått bättre kontakter i Cannes än jag fått hittills på alla filmfestivaler under mina tio år som distributör, säger hon.
Johnson i baren
För första gången har de tagit del av "filmglamour på riktigt".- För mig som är "trist administratör" var det väldigt roligt att för en gångs skull få ta del av det roliga i filmbranschen, känna glamouren. Det är ett stort glamoröst spektakel - allt man tror att det är, men ännu mer. Det är folk överallt.
Har ni märkt av de stora kändisarna?
- De riktiga kändisarna är på en lite annan nivå än resten av deltagarna. Det mesta har nog med säkerhet att göra. Det kommer riktiga fans som sitter i solen i tolv timmar för att få se en liten glimt av en känd skådespelare. Det är lite läskigt, säger Axelsson som dock såg George Clooney och vinkade åt Orlando Bloom.
En av kvällarna hamnade delegationen på samma bar som Don Johnson.
- Det var häftigt. När man var tio år var "Miami Vice" och filmfestivalen i Cannes lika långt bort. Det är en sak att se en samtida stjärna, men en av barndomens stjärnor ger "flashbacks", säger Fjellström.
Värdet på medverkan i Cannes är svårt att uppskatta, men det innebär en kvalitetsstämpel, att nya dörrar öppnas och att andra festivaler kommer att ta in "Situation Fank" av bara farten.
- Vi har inte sett de fulla konsekvenserna än. Det här skapar en massa nya kontakter som gör det mycket lättare för oss att göra nästa film. Folk har sagt åt oss "är inte den här filmen lämplig att göra en tv-serie av". Vi har skissat lite grann på det, berättar Fjellström som ser Piteå som tänkbar ort för en framtida inspelning.