– Fatta hur stort det här är, understryker Anders Johansson och tittar ut över motorstadion som den lokala föreningen i Piteå hyrt ut till Husqvarna under tio dagar för en jätteexponering av nya enduro- och motocrosshojar.
Pressfolk från motormagasin världen över är inbjudna att sondera bland go'bitarna; och matas med detaljer om kubik, kompression, acceleration och köregenskaper.
Hysch-hysch
På lördagen slussades 23 journalister in till motorstadion direkt från Usa, Australien, Japan, Kina, Malaysia och en rad europeiska länder.
På måndag kommer 23 nya, för att ersättas av ännu en ny grupp med 25 utländska branschreportrar på onsdag.
– Vi har varit delaktiga i planeringen sedan i vintras men blivit anmodade att ligga lågt och hålla tyst, förklarar Anders Johansson från Piteå Motorsällskap.
Terräng och bana
Det är alltså Husqvarna som valt Piteå som huvudort för premiärvisning och lansering av tretton sprillans nya mc-modeller.
Allt handlar om enduro och motorcross, alltså motorcyklar byggda för terrängkörning respektive banåkning.
Modellerna spänner från 85 kubik, upp till endurohojar på 500 kubik och totalt har 30 tvåhjulingar transporterats via trailers från fabriken i österrikiska Mattighofen utanför Salzburg upp till Haraholmen för att tillgodose nyfikna, granskande journalistögon.
Svensk urprodukt
Husqvarna var en gång i tiden en ursvensk produkt.
Redan 1903 byggdes den första motorcykeln och 1986 blev hojen utlandsägd och utlandstillverkad. I dag finns hjärtat hos KTM i Österrike.
Men varför har just Piteå valts som "visningsort"?
– Det kom en mailförfrågan från företagets skandinaviska representanter i januari och vi trodde först att det var ett skämt, säger Anders Johansson.
Världsstjärnor på plats
– De sökte en anläggning i norra Sverige och hade hört talas om vår stadion med både cross- och endurobana. I mars kom det folk hit från Österrike och granskade anläggningen och sedan har det ena gett det andra.
Till lanseringsjippot i Piteå finns även två världsstjärnor inhyrda för specialdemo.
– Det är Graham Jarvis från Manchester i England och spanjoren Alfredo Gomez som båda kör extrem enduro och som finns här på plats som extra lockbeten, förklarar Anders Johansson.