Matvarupriset styr över konsumenterna

Önskemålen hos kunderna är större än viljan. I slutändan är det ofta priset som styr.Det är butikscheferna Per Stenmark, ICA Kvantum och Per Setterqvist, Coop Forum, överens om.

"Frågar man kunderna vill de gärna ha närproducerat, men sen i slutändan handlar det ofta om priset", säger Per Setterqvist, Coop Forum.

"Frågar man kunderna vill de gärna ha närproducerat, men sen i slutändan handlar det ofta om priset", säger Per Setterqvist, Coop Forum.

Foto:

PITEÅ2013-02-08 06:00

ICA Kvantums kundundersökningar visar att kunderna vill handla lokalt.

- Så vi försöker tänka positivt och tar in lokala varor så mycket som möjligt, säger Per Stenmark.

Men många gånger visar det sig att önskemålen är större än viljan.

- Frågar man kunderna så svarar de att "Självklart vill vi handla lokalt", men sen beror det mesta på prisskillnaden om man verkligen köper lokalproducerat. Det kan vara mer en ideologi och ett ställningstagande än att det märks i vår butik.

Per Setterqvist har samma åsikt.

- Det är fortfarande priset som styr. Ta till exempel gurka från Spanien eller svensk norrbottensproducerad, vad väljer man? Oftast blir det den billigare från Spanien.

Lokalproducerat
Miljötänk finns i båda butikerna. Det handlar till exempel om energibesparingar och att frakta varor miljösmart, det vill säga köra fullastat för att minska antalet transporter.

Båda tror att medvetenheten stadigt ökar hos konsumenten och det i sin tur kommer att öka efterfrågan på bra råvaror.

För som det är nu säljs inte kravmärkt eller ekologiskt mest.

Lokalproducerat är det som efterfrågas mest. Det betyder inte per automatik är det är mest miljövänligt. Men kunderna vill stödja den lokala produktionen.

- Det är förvirrande för kunderna. Vad ska man välja? Ekologisk eller lokalt eller klimatsmart, säger Per Stenmark.

Göra ett val
Han menar att var och en måste göra ett val själv för att inte de dyrare och mer miljövänliga alternativen ska bli över på hyllorna.

- Ja, man måste bestämma hur man vill ha det. Om man vill satsa på lokalproducerat, eller om man vill köpa kravmärkta grönsaker även om de är dyrare. Ett aktivt val av vad man vill satsa på när man handlar. Gör man det och sen är köptrogen sitt val innebär det att vi kan erbjuda de varorna. Som det är nu får vi ganska ofta göra oss av med ekologiska varor och det är inte alls något bra miljötänk.

Per Setterqvist råd till kunderna som vill tänka på miljön är: Lev efter säsongen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om