Matupplevelse ger nöjda besökare

MATLUST. En ökad matupplevelse för alla som besöker Norrbotten. Det är målet för projektet Mat i Norr som riktar sig till både restauratörer och lokala matproducenter i länet.- Genom att utveckla den gastronomiska kompetensen i länet får vi nöjdare besökare vilket i sin tur påverkar tillväxten inom många olika områden, menar deltagaren Jon Oskar Arnesen från restaurang Bryggargatan i Piteå.

Piteå2007-01-11 00:00
Norrbotten Lappland och Handelskammaren i Norrbotten är samarbetspartners för projektet Mat i Norr som precis genomfört den första av fem planerade workshops med deltagare från hela länet.

Som inspiratör vid den första träffen fungerade en av världens bästa kockar, Rene Redzepi från restaurang Noma i Danmark. Restaurang Noma är utsedd till en av världens 50 bästa restauranger enligt Guide Michelin och en del av framgången tillskriver Rene Redzepi ambitionen att tillvarata och lyfta fram skandinaviska råvaror.

Lokalproducerat

Förutom att tillaga mat baserad på norrbottniska råvaror har Rene Redzepi tillsammans med projektets deltagare diskuterat trender och ideer och matens och den fysiska miljöns betydelse för totalupplevelsen och lönsamheten. En viktig del i projektet är betydelsen av de lokalproducerade råvarorna.

- Det är i det närmaste landsförräderi att inte ta tillvara på och vara stolt över de egna råvarorna, menar Rene Redzepi.

Ulf Hägglund, som tillsammans med Anders Granberg fungerar som projektledare, konstaterar att mat är en del av upplevelseindustrin och tanken med projektet är att ge deltagarna en ökad kompetens om de egna råvarornas möjligheter, att tänka mer norrbottniskt.

Det betonas att projektet inte handlar om att erbjuda gourmetmat till besökare med tjocka plånböcker.

På alla nivåer

- Syftet är att i länet kunna erbjuda god mat tillagad med norrbottniska råvaror på alla nivåer. Det finns ingen motsättning i lokalproducerad och vällagad mat och mat för barnfamiljer, menar Jon Oskar
Arnesen, en av deltagarna i
projektet.

Anders Granberg menar att fokuseringen på lokala råvaror och vällagad norrbottnisk mat kommer att beröra alla, stora som små.

- Det är ett helhetstänkande som kommer att slå igenom på fler områden, det är fel att tro att det här bara är för gourmetbranschen och för dem med mycket pengar.

En ökad satsning på lokalproducerade råvaror inom restaurangnäringen kommer även att påverka folks köpbeteende, menar deltagarna.

- Det är pedagogiskt viktigt att folk som går ut och äter i Norrbotten möts av lokalproducerade råvaror, det lär oss att handla mer lokalt vilket i slutändan gynnar hela regionen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om