PT har tidigare berättat om projektet att få matsvinnet att minska i skolmatsalarna. "Hur många köttbullar går det på en ko?" är arbetsnamnet på måltidsprojektet.
Fem skolor
På måndagen startade vägningen av maten vid fem pilotskolor. Deltar gör skolorna i Hemmingsmark, Rosvik, Sjulsmark, Backeskolan och Långskataskolan.
– Vi ska väga maten för att få reda på hur mycket vi kastar, säger Hallon Andersson, en av veckans värdar i sin klass 2 på Backeskolan.
Väger maten
När barnen ätit färdigt i klassrummet skrapas resterna ner i en hink och veckans värdar ska ta maten till "mattanten" för vägning.
– Varje klass väger sin egen mat, dag för dag, sen skriver jag upp på en tavla vad maten de kastat väger, säger Anna-Lena Höglund, som arbetar i Backeskolans kök.
Resultaten kan sedan följas av klasserna. Sen kan man i klasserna prata om varför det var mer en dag och mindre en annan.
Största svinnet
Under sex veckor ska projektet pågå för att sedan utvärderas. Förhoppningsvis så ska barnen lära sig ta rätt mängd mat på tallriken och bli medvetna om att hur och vad man äter påverkar klimat och miljö.
I grundskolorna kastas det mindre mat än på högstadiet och gymnasiet. Den populäraste rätten har det största svinnet eftersom eleverna då tar för mycket mat.
Slaskhink
Vid lilla Backeskolan äter man i klassrummet tillsammans med lärare och fritidspedagoger. På så sätt har man koll på hur mycket barnen lämnar och när PT var på besök var det några som var på väg till slaskhinken men fick vända för att äta upp istället. Här lönar det sig inte att skynda på med maten eller att äta lite för att få springa ut på rast. Inte förrän ett visst klockslag får barnen lämna klassrummet, just för att de ska äta i lugn och ro.
Stort allvar
Så här den första dagen av matvägningen, var det lite spännande för eleverna.
Med stort allvar tog veckans fyra värdar den kastade maten från klassrummet och bar den likt en värdetransport till invägning.
Där hade Anna-Lena Höglund än inte fått kläm på hur vågen fungerade men efter ett tag så gick det. 650 gram mat blev det över denna första dag.
Eftersom matsvinnet är störst högre upp i åldrarna är ett av målen att de yngre barnen, genom projektet och sin nya kunskap, inte ska kasta lika mycket mat när de blir äldre.