Undermineringen i området är ingen ny företeelse.
Problemen uppdagades redan för minst ett år sedan - men har nu kommit till en punkt när åtgärder krävs.
Det finns historiska förklaringar till att delar av Coop-fastigheten och parkeringsgaraget påverkats av sättningar i marken. För 50 år sedan fanns en stor, djup hamnbassäng på den yta där fastigheterna finns i dag.
När hamnen flyttades till Haraholmen på 60-talet fylldes bassängen igen med sten- och grusmassor, ända ner mot strandlinjen i Södra hamn.
Under flera decennier fick marken "ligga till sig", och nya gropar och ojämnheter fick påfyllning allt eftersom.
Hållfast mark
I slutet av 90-talet ansågs marken så stabil och hållfast att Konsum Norrbotten fick tillåtelse att bygga ett varuhus på tomten.
Varuhuset byggdes dock utan grundpålning, vilket inte ansågs nödvändigt enligt dåtida rön.
Konsum Norrbotten byggde även p-garaget intill som Piteå kommun senare köpte enligt en fastslagen överenskommelse.
För drygt ett år sedan uppdagades en spricka i betongen till p-garagets ena flank, närmast Coop-fastigheten, som andades problem.
- Sprickan var förorsakad av sättningar i marken, berättar Anders Jönsson, underhållschef vid kommunens teknik- och gatukontor.
För att "låsa" hörnet, säkra konstruktionen, placerades en järnbalk över sprickan som stöd mot fundamentet.
- Efter det ingreppet i fjol har betongkroppen hållit sig stilla, tills för ett par veckor sedan, säger Jönsson.
Stålrör som stöttor
Mätningar avslöjade då att en trekant av ena hörnet sjunkit 10,5 centimeter i jämförelse med övriga p-huset.
Ett antal p-rutor har nu spärrats av, upptill på däcket och nere under jord, och med stöttor av stålrör har konstruktionen säkrats.
- Vi kommer nu att gräva från utsidan, påla och bygga förstärkningar, säger Joakim Lundberg, projektledare vid Piteå kommun.
Om p-garaget sjunkit 10,5 centimeter har Coop-fastigheten satt sig än mera, mitt på långsidan, ut mot Timmerleden.
Mätningar visar att huskroppen sjunkit 21,6 centimeter inom en begränsad yta. Sättningen utgör ingen fara för säkerheten - inga bärande delar har knäckts - och det anses inte heller utgöra något hinder för det dagliga arbetet i varuhuset.
Kostsamma ingrepp
- Däremot måste vi åtgärda problemet. Vi kommer under tisdagen (läs: i dag) hålla ett möte med konsulter för att bringa klarhet i vad som krävs, säger Christer Enberg, chef på Coop fastigheter i Luleå.
Oavsett vilka insatser som fordras väntas ingreppen bli kostsamma. Betydligt dyrare per kvadratmeter jämfört med att till exempel bygga nytt.
Åtgärderna kommer att genomföras så snart som möjligt.