Marine Carrier försatt i konkurs

Rederiföretaget Marine Carrier i Piteå försätts i konkurs på egen begäran. Arton anställda i Sverige berörs av konkursen liksom ett 50-tal kontraktsanställda utomlands.

PITEÅ2011-12-13 03:43

- Hösten har varit exceptionellt tuff och en hel lång rad förannonserade jobb utomlands har aldrig kommit igång som utlovats, förklarar Jan Lindbäck, vd vid Marine Carrier.

- Vi har försökt att härda ut, rida ut stormen, men nu går det inte längre.

Under måndagen ansökte företaget om konkurs på egen begäran vid Luleå tingsrätt.

- Det känns otroligt ledsamt och fruktansvärt trist för all vår rutinerade personal, säger Jan Lindbäck.

Det är framförallt utlandsjobben som utgjort den största ekonomiska barlasten för rederiföretaget.

Marine Carrier har två stora bogserbåtar aktiva i Västafrika och en i Medelhavet sedan flera år tillbaka.

Den dramatiska politiska utvecklingen, inte minst i Egypten och Libyen, har påverkat verksamheten till sjöss och den negativa dominoeffekten har även drabbat Piteårederiet.

Ketchupeffekt
- Vi är ett förhållandevis litet rederi och det finns inga möjligheter att invänta den ketchupeffekt som garanterat kommer förr eller senare, säger Jan Lindbäck.

- Vi vågar inte heller lämna båtarna där nere för ankare och skicka hem allt folk.

- Luften har gått ur marknaden, många projekt skjuts på framtiden och i detta vacuum är tyvärr konkurs den enda utvägen för oss, konstaterar Lindbäck.

Arton fast anställa vid kontoret i Piteå och längs svenska kusten berörs av konkursen.

På båtarna utomlands drabbas ett femtiotal personer, som regel projektanställda med återkommande tremånaderskontrakt.

Marine Carrier omsatte 76 miljoner kronor under 2010. Företaget har bedrivit rederirörelse sedan 2002.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om