Den 21 september klockan 17.18 krockade två tåg som körde för Green Cargo nära PMU:s secondhandbutik i Öjebyn. Olyckan inträffade när ett tåg från Älvsbyn lastat med timmer frontalkrockade med ett tåg som precis lämnat banområdet i Piteå. Båda tågförarna hann upptäcka vad som höll på att hända. Föraren av tåget från Piteå lyckades få stopp, medan föraren av det mötande tåget som körde 80 kilometer timmen inte lyckades få stopp utan körde med 50 kilometer i timmen in i det stillastående tåget. Olyckan resulterade i ett omfattande räddningspådrag där förarna och en medföljande person fick föras till sjukhus.
Statens haverikommission har utrett olyckan och lämnat en rapport. Den visar att den mänskliga faktorn orsakade kraschen.
Eva-Lotta Högberg, utredningsledare vid Statens haverikommission, förklarar att tåget från Piteå hade fått stoppsignal, men fick klartecken att passera.
– I vissa fall tillåts passage förbi signalen om det bedöms att det inte finns något mötande tåg på sträckan och att det kontrolleras, säger hon.
Av rapporten framgår att den fjärrtågklarerare som var i tjänst gjorde fel som släppte iväg Piteåtåget utan att fullt ut kontrollera att det fanns kvar ett tåg på spåret.
– Klareraren gjorde en kontroll, men den var inte tillräcklig.
Av rapporten framgår att fjärrtågklareraren förväxlade vilka tåg som kommit in till Piteå. Vid kontrollen litade vederbörande mer på de anteckningar som fanns på en så kallad hjälpblankett för vilka växlingar som gjorts på Piteås bangård, än till de indikeringar som fanns i det elektroniska tågdokumentationssystem som talar om var tågen befinner sig. I det här fallet antog tågklareraren att uppgiften om att det fanns något på spåret var felaktig.
Haverikommissionen konstaterar också att: " Bakomliggande orsak var att Trafikverket inte fångat upp om fjärrtågklareraren som hade begränsad erfarenhet hade tillräcklig förståelse för hur kontroll av tågklarerardokumentation ska utföras", skriver kommissionen.
Eva-Lotta Högberg säger att haverikommissionens uppgift inte är att hitta någon skyldig, utan att klargöra vad som hände och sedan ge rekommendationer för att undvika framtida olyckor.
En rekommendation är att Trafikverket ska se över om det krävs mer utbildning av tågklarerare. Verket behöver också se över om det enbart räcker (som i detta fall) med en kontroll för att säkerställa om det finns något mötande tåg på spåret.
'